طرز تهیه دمی گوجه فرنگی زعفرانی ساده و خوشمزه با سیب زمینی

طرز تهیه دمی گوجه فرنگی

دمی گوجه فرنگی یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که مانند دمپختک به عنوان یک غذای ساده برای شام یا ناهار و البته بسیار پر طرفدار مورد استفاده قرار می گیرد. برای مجلسی تر کردن این غذا می توانید به آن گوشت یا مرغ هم اضافه کنید با به صورت گیاهی بدون گوشت تهیه کنید.. دمی گوجه یا استانبولی یکی از خوشمزه ترین و سریع ترین راه های تهیه غذا می باشد که شما می توانید با افزودن ادویه های معطر عطر و بو این غذا را بیشتر کنید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۲ نفر دمی گوجه فرنگی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری دمی گوجه فرنگی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی دمی گوجه فرنگی با پورتال پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

پیاز1 عدد
برنج2 پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
گوجه فرنگی۵ عدد
رب۱ ق غذا خوری
روغن مایعبه اندازه کافی
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
کره۲۵ گرم
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه دمی گوجه فرنگی

1مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه دمی گوجه فرنگی ساده ابتدا گوجه فرنگی ها را تمیز می شوییم و رنده ریز می کنیم. برنج را می شوییم و ۲ الی ۳ مرتبه آب آن را تعویض می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و در نهایت آب روی برنج را خالی می کنیم و ۲ لیوان آب به همراه کمی نمک بریزید و بگذارید برای حداقل ۲ ساعت خیس بخورد.

2مرحله دوم: تفت دادن پیاز

و پیاز را نیز پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن داخل تابه می ریزیم و پیازها را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا طلایی و سرخ شوند و در آخر سرخ شدن پیازها کمی نمک ، فلفل و زردچوبه به آن اضافه می کنیم.

3مرحله سوم: افزودن رب و گوجه فرنگی

در ادامه سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم سپس به مواد پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا مخلوط شوند.

4مرحله چهارم: افزودن رب و گوجه فرنگی

حالا نوبت افزودن رب است ابتدا رب ریخته وکمی با مواد تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس گوجه فرنگی ها رنده شده را بریزید و مواد را هم بزنید بعد برای خوش رنگ تر شدن رب و گوجه کمی آب داخل تابه ریخته و صبر کنید تا آب گوجه کشیده شود و مواد خوش رنگ شود در انتها کمی زعفران و کره نیز به مواد میانی دمی اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

5مرحله پنجم: دم گذاشتن دمی گوچه

در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاد کمی روغن داخل برنج ریخته و مدام کف روی برنج را بگیرید وقتی آب برنج تبخیر شد و فقط چند قاشق آب برای دم کشیدن برنج باقی بماند سپس مخلوط سیب زمینی و پیاز را به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید  وقتی خوب آب مواد تمام شد دمکنی رو قابلمه قرار دهید و قابلمه را بهتر است روی شعله پخش کن بگذارید و برای ۳۰ الی ۴۵ دقیقه برنج را دم بگذارید بعد از این مدت بعد دمی گوجه ما آماده شده است که با سالاد شیرازی می توانید نوش جان کنید.


فوت و فن های دستور پخت دمی گوجه فرنگی
 

  1. اگر دوست دارید گوشت چرخ کرده استفاده کنید آن را بعد از تفت دادن پیاز اضافه کنید و تفت داده تا گوشت پخته شود.
  2. برای عطر و طعم بهتر دمی در موقع دم گذاشتن کمی زیره سبز و ادویه پلویی روی برنج ریخته سپس دمی را دم بگذارید.
  3. اگر دوست دارید پوست گوجه فرنگی داخل دمی نباشد بهتر است آن را بلانچ کنید و پوست آن را جدا کرده سپس رنده یا پوره کنید.
  4. افزودن کمی رب باعث خوش رنگ شدن دمی گوجه فرنگی می شود.
  5. می توانید در انتهای پخت کمی روغن کرمانشاهی روی دمی بریزید.
  6. به دلخواه می توانید یک عدد نیمرو تهیه کنید و موقع سرو روی برنج قرار دهید.
  7. می توانید از مرغ سرخ شده یا ریش ریش شده برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  8. از سیب زمینی ها بندری تازه استفاده کنید.
  9. به دلخواه می توانید کمی سیر پوره شده یا پودر سیر نیز در تهیه این دمی استفاده کنید.
  10. افزودن کمی آب به مواد سیب زمینی باعث خوش رنگ شدن دمی می شود.

 

همچنین ببینید

از
36
دیدگاه
source : sahar._.avaa