طرز تهیه کته تماته ساده و لذیذ و سنتی با گوجه فرنگی و سیب زمینی

طرز تهیه کته تماته

 

یکی از انواع کته های ایرانی سنتی می باشد که تماته یعنی گوجه فرنگی و در واقع کته گوجه فرنگی می باشد که برای استان فارس می باشد این کته خوشمزه بسیار آسان است و برای افراد گیاهخوار نیز مناسب می باشد. می توانید در تهیه کته تماته از فیله مرغ استفاده کنید و یا می توانید به صورت گیاهی تهیه کنید این کته تقریبا شبیه استامبولی می باشد که در آن ترخون و شوید و سیر نیز در تهیه این پلو استفاده می کنند و از گوشت یا مرغ استفاده نمی کنند این کته فوق العاده خوشمزه می باشد و برای وعده شام یا نهار نیز بسیار مناسب است کته همراه با سالاد و ماست بسیار خوشمزه می شوند. امروز در پارسی دی کته تماته را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

برنج۲ پیمانه
گوجه فرنگی بزرگ۴ عدد
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۱ عدد
سبزی (شوید، ترخون، سیر)۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کته تماته با گوجه فرنگی و سیب زمینی

مرحله اول: بلانچ کردن

ابتدا باید پوست گوجه فرنگی را بگیرید که البته به دلخواه می توانید گوجه را همان با پوست رنده یا پوره کنید برای بلانچ کرده گوجه فرنگی قابلمه را پر آب کنید و بگذارید تا به جوش بیاد سپس برای ۵ دقیقه داخل آب جوش انداخته سپس آبکش کنید و روی آن آب سرد بگیرید و پوست گوجه را به راحتی با یک فشار خارج کنید و بعد با دستگاه غذاساز یا رنده یا گوشتکوب برقی پوره کنید.

مرحله دوم: تهیه پیاز داغ

در ادامه پیاز ها را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و داخل قابلمه با کمی روغن تفت دهید سپس به آن زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی و سبک شود سپس سیب زمینی ها را مکعبی ریز خرد کنید و با پیاز داغ و کمی نمک و فلفل سیاه تفت دهید.

مرحله سوم: افزودن سبزی و گوجه

در ادامه پوره گوجه فرنگی تهیه شده را به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم آب گوجه تمام شود سپس سبزی را که از قبل تمیز کرده و خرد کردیم اضافه کنید سیر را نیز کمی خرد کنید و یا پوره کنید.

مرحله چهارم: تهیه کته تماته

حالا برنج را از قبل با کمی نمک خیس کنید صبر کنید تا آب گوجه کمی کشیده و غلیظ شود سپس برنج را نیز به قابلمه با کمی آب اضافه کنید و صبر کنید آب برنج کشیده شود و کمی روغن اضافه کنید و برنج را کته دم بگذارید سپس به همراه سالاد و ماست میل کنید.نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کته تماته

  1. می توانید از کمی گوشت چرخ کرده یا فیله مرغ خرد شده نیز استفاده کنید.
  2. میزان سبزی را می توانید بیشتر بریزید.
  3. برای رنگ بیشتر از کمی رب نیز می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کته تماته ساده و لذیذ و سنتی با گوجه فرنگی و سیب زمینی
4.8 (95%) 4 votes