طرز تهیه دمی عدس بدون گوشت و مرغ راحت و فوری با سیب زمینی

طرز تهیه دمی عدس

 

دمی ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند و شما می توانید به راحتی آن ها را در خانه تهیه کنید. این بار قرار است دمی را با عدس و سیب زمینی تهیه کنید و اصلا نیازی به گوشت و مرغ ندارید و این دمی را می توانید در کنار سالاد یا ترشی میل کنید. دمی عدس شبیه به عدس پلو خودمان است با کمی تغییرات که قرار است بجای گوشت و مرغ از سیب زمینی مکعبی و رب استفاده کنید. می توانید برای خوشمزه تر شدن دمی از آب گوشت یا عصاره مرغ نیز استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دمی عدس را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

عدس۱ پیمانه
برنج۳ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۱ عدد
گوجه۲ عدد
سیر۲ حبه
رب۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، پودر سیربه مقدار لازم

طرز تهیه دمی عدس

مرحله اول: تفت دادن پیاز و سیر

در ابتدا عدس را تمیز کنید و برای نیم ساعت بهتر است خیس کنید، برنج را نیز بشورید و خیس کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک شود و بعد سیر رنده شده را به همراه ادویه های گفته شده تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود.

مرحله دوم: افزودن سیب زمینی

در ادامه سیب زمینی را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و به همراه گوجه فرنگی نگینی شده به پیاز اضافه کنید، می توانید گوجه فرنگی را پوره یا رنده نیز بکنید ولی اگر دوست دارید داخل پلو دیده شود می توانید گوجه را نگینی خرد کنید و مواد را کمی تفت دهید.

مرحله سوم: تهیه دمی عدس

در ادامه نوبت اضافه کردن رب می باشد و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درب تابه را قرار دهید تا سبزیجات پخته شود. حالا باید عدس و برنج را اضافه کنید و باید نسبت آب را اضافه کنید، برای دمی ها باید مقدار آب کمی کمتر از یک بند انگشت باشد که برنج شفته نشود و در این مرحله می توانید عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید و صبر کنید تا آب بجوشد و تمام شود و درب قابلمه را برای ۴۵ دقیقه قرار دهید تا پخته شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دمی عدس

  1. می توانید به دلخواه از گوشت و مرغ نیز استفاده کنید.
  2. می توانید از پودر گوجه و پیاز نیز استفاده کنید.
  3. دارچین را اصلا حذف نکنید زیرا طعم فوق العاده ی به پلو می دهد.
  4. سیر را زیاد تفت ندهید وگرنه عطر آن از بین می رود.
  5. می توانید فقط از رنده گوجه فرنگی استفاده کنید.
  6. اگر مقدار آب را بیشتر بریزید برنج شفته می شود و می توانید در اننها به دلخواه کمی کره یا روغن روی مواد بریزید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه

  • توانا ۹ ماه پیش

    یک دمی هم از خاک بگذارید بدون گوشت قرمز و مرغ و روغن . بضاعت بسیاری در این حد است

    پاسخ