طرز تهیه کولی غورابیج گیلانی خوشمزه و محلی به روش سنتی

طرز تهیه کولی غورابیج

 

کولی غورابیج یکی از غذا های بسیار خوشمزه است که با ماهی کولی تهیه می شود و شما می توانید این غذای خوشمزه گیلانی را در خانه تهیه کنید. کولی یک نوع ماهی می باشد که خیلی ها به صورت ساده سرخ می کنند و با برنج میل می کنند. اما از آنجا که مردم گیلان در تهیه غذا بسیار خلاق هستند با این ماهی کولی غورابیج را تهیه کردند که شبیه به انار بیجه ولی به جای گوشت قلقلی از ماهی کولی استفاده می شود که طعم و مزه بی نظیری دارد. اگر دوست دارید یک غذای محلی تهیه کنید کولی غورابیج را یک بار داخل گمج یا قابلمه مسی تهیه کنید. امروز در پارسی دی طزر تهیه کولی غورابیج را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کولی غورابیج گیلان

ماهی کولی۸ عدد
سبزی(نعنا، خالیواش، چوچاق، گشنیز)۵۰۰ گرم
آبغوره۱.۵ لیوان
شکر۱/۲ ق غذا خوری
گردو۲۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کولی غورابیج خوشمزه و محلی به روش اصلی در خانه

مرحله اول: پخت گردو

ابتدا باید مغز گردو را آسیاب کنید تا پودری و له شود و یا می توانید از چرخ گوشت استفاده کنید و یا از آسیاب و غذاساز گردو را میکس کنید. داخل قابلمه کمی به همراه روغن تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود و بعد ۲ پیمانه آب بریزید و بگذارید تا گردو روغن بیفند و پخته شود.

مرحله دوم: سرخ کردن ماهی

کولی ها فلکس گرفته را باید شکم شان را با یک چاقو خالی کنید و به آن نمک و فلفل سیاه و گلپر بزنید و بعد هر دو طرف ماهی ها را داخل روغن سرخ کنید تا طلایی شود.

مرحله سوم: افزودن سبری

سبزی های گفته شده را باید تمیز کنید و ساطوری ریز خرد کنید و به همراه روغن سرخ کنید تا طلایی شود، دقت کنید می توانید این سبزی را به صورت سرخ شده از سبزی فروشی ها تهیه کنید و یا اگر سبزی های محلی در دسترس ندارید می توانید از سبزی معطر استفاده کنید.

مرحله چهارم: تهیه کولی غورابیج

در ادامه باید سبزی را به همراه آبغوره به گردو اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا مواد به روغن بیفتد، بعد از این که یک ساعت جوشید باید شکر و نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و زمانی که خورش جا افتاده شده باید ماهی سرخ شده را روی آن قرار دهید. نوش جان

فون و فن های دستور پخت کولی غورابیج خوشمزه به روش گیلانی

  1. اگر سبزی معطر گیلانی ندارید از کمی نعنا و جعفری و ریجان استفاده کنید.
  2. از گردو خورشتی استفاده تا روغن بیشتر بی اندازد.
  3. حتما باید از آبغوره استفاده کنید و بعد از پختن کولی غورابیج مزه را بچشید طبق ذائقه خود تنظیم کنید.
  4. اگر دوست ندارید ماهی ها نرم شوند می توانید زمانی که خورش جا افتاده شده و موقع سرو ماهی را روی آن قرار دهید و یا بعد از یک ساعت ماهی را داخل خورش قرار دهید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه