طرز تهیه باقلا فسنجان گیلانی خوشمزه و مجلسی به روش محلی

طرز تهیه باقلا فسنجان

 

یکی از خورش های سنتی ایرانی مخصوص آستارا می باشد که در حال فراموشی می باشد در زمان گذشته در رشت نیز این فسنجان را بدون گوشت و با باقالا تهیه می کردند، این خورش با پاچ باقلا ( پچ در زیان گیلکی یعنی کوتاه ) تهیه می شود که این لوبیا فقط در گیلان کشت می شود ولی در صورت در دسترس نبودن می توانید از لوبیا سفید یا چیتی نیز استفاده کنید. بافلا فسنجان طعم و مزه بسیار خوبی دارد و بسیار سریع حاضر می شود و طعم دلنشینی کنار برنج و زیتون پرورده دارد. فنسجان برای بهتر جا افتادن بهتر است در ظرف های سفالی مخصوص گمج پخته شود که طعم خورش ها در این ظرف ها بی نظیر می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه باقلا فسنجان مجلسی به روش محلی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

لوبیا پاچ باقلا یا چیتی۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
گردو آسیاب شده۱۰۰ گرم
رب انار۲ ق غذا خوری
رب۱  ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، گلپر، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه باقلا فسنجان گیلانی

مرحله اول: آماده سازی

اگر از پاچ باقلا استفاده می کنید نیازی به پخت اولیه ندارد زیرا سریع پخته و له می شود ولی اگر از لوبیا چیتی استفاده می کنید حتما آن را از شب قبل خیس کنید تا نفخش گرفته شود سپس نیم پز کنید و آبش را دور بریزید. گردو را نیز آسیاب کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید تا کمی سبک و طلایی شود سپس در ادامه گردو ها را نیز افزوده و تفت دهید تا بوی خامی گردو برطرف شود و کمی گردوها تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: افزودن رب

در ادامه رب انار ملس و رب گوجه را نیز افزوده و کمی نمک و گلپر و فلفل سیاه بزنید و رب ها را با مواد خوب تفت دهید سپس روی مواد دو لیوان آب ریخته و اجازه دهید تا گردو ها پخته و لعاب بیندازد.

مرحله چهارم: پخت باقلا فسنجون

در ادامه وقتی گردو ها به روغن افتاد در نیم ساعت پایانی لوبیا را نیز اضافه کنید و اجازه بدین خورش با حرارت کم پخته و جا بیفتد و در انتها میزان ملس بودن غذا را با شکر اندازه کنید و اجازه دهید تا خورش باقلا فسنجان خوب غلیظ شود این خورش باید کمی سفت سرو شود سپس به همراه برنج و زیتون میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت باقلا فسنجان

  1. می توانید برای اینکه غذا بیشتر روغن بیندازد چند قطعه یخ داخل قابلمه بریزید.
  2. این خورش برای افراد گیاه خوار بسیار مناسب است.
  3. این غذا نباید خیلی ترش باشد و مزه ملسی باید داشته باشد.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه