طرز تهیه رشته خشکار گیلانی در منزل به روش بازاری

دستور پخت رشته خشکار شمالی

 

یکی از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است و مثل زولبیا و بامیه در کنار سفره های افطار همراه با چای میل می شود. دستور تهیه این دسر بسیار ساده بوده و به زمان زیادی نیاز ندارد نام این شیرینی از شکل شیرینی گرفته شده است در تهران و بیشتر شهرها در ایام ماه مبارک رمضان این شیرینی تهیه می شود طعم و مزه این شیرینی بسیار خوب است و اگر به طعم گردو و دارچین علاقه دارید حتما این رشته خشکار را برای افطار و یا عصرانه تهیه کنید برای تهیه این شیرینی باید قالب مخصوص آن را تهیه کنید. تهیه این دسر دو بخش دارد. یک بخش تهیه رشته خشکار و بخش دیگر مواد داخل آن. در این مطلب از وبسایت پارسی دی دستور تهیه این دسر را به شکل ساده آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد برنجیک لیوان
آرد گندمدو لیوان
آبسه چهارم لیوان
شکردو قاشق غذاخوری
دارچینیک قاشق غذاخوری
جوز هندییک عدد
گردو۵ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
آبسه پیمانه
نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه رشته خوشکار گیلانی

مرحله ۱

ابتدا یک لیوان آرد برنج و دو لیوان آرد گندم را در داخل یک ظرف ریخته و با کمی نمک با هم مخلوط می کنیم. سپس سه پیمانه آب به آنها اضافه کرده و همه آنها را به خوبی با کمک همزن مخلوط می کنیم تا یک مخلوط یکدست ایجاد شود. این خمیر باید رقیق باشد. خمیر نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد.

مرحله ۲

برای ریختن خمیر آماده شده به ظرف مخصوص رشته خشکار نیاز دارید. این ظرف را می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. اما اگر نمی خواهید برای آن هزینه کنید، می توانید به سادگی آن را در خانه تهیه کنید. برای این منظور در درب یک ظرف آب معدنی با میخ داغ به تعداد سه تا پنج سوراخ ایجاد کنید. یک نی محکم را شکسته و در داخل این سه یا پنج سوارخ فرو کنید. نی باید به طور کامل سوراخ ها را در بر بگیرد تا مواد به بیرون نریزد.

مرحله ۳

اکنون مواد داخل رشته خشکار را آماده می کنیم. ۵ قاشق غذاخوری گردو را آسیاب کرده و آنها را خرد کنید. سپس این ترکیب را با دو قاشق غذاخوری شکر، جوز هندی و یک قاشق غذاخوری دارچین ترکیب کرده و آن را طعم دار می کنیم. در صورت تمایل می توانید از گلاب و هل نیز در این مخلوط استفاده کنید.

مرحله ۴

در این مرحله مایع رشته خشکار را در داخل شیشه آب معدنی ریخته و سر آن را می بندیم. داخل ماهیتابه را نیز با روغن مایع خیلی چرب پر می کنیم و تابه را روی گاز قرار می دهیم. شعله گاز را روشن کرده و خمیر موجود در آب معدنی را به شکل شبکه ای و پنجره ای بر روی کف ماهیتابه می ریزیم و صبر می کنیم تا خودش را بگیرد. سپس خمیر را از تابه خارج می کنیم.

مرحله ۵

در این مرحله مواد میانی که از قبل آماده شده بود را با قاشق بر روی خمیر ریخته و خمیر را تا کرده و محکم می بندیم. این کار را با دقت انجام دهید تا مواد داخل خمیر به بیرون نریزد. این کار را برای تمام مواد و خمیرهای باقی مانده انجام دهید.

مرحله ۶

در داخل یک ماهیتابه روغن ریخته و وقتی روغن داغ شد، رشته های خشکار آماده شده از قبل را در روغن سرخ می کنیم. هر دو سمت آن را به خوبی سرخ کرده تا رنگ آن طلایی شود. اکنون رشته های خشکار آماده است و می توانید در یک ظرف ریخته و آن را تزئین کنید.

رشته خشکار از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که به سادگی و با صرف وقت کمی می توانید آن را در خانه تهیه کنید. در این مقاله طرز تهیه آن را به شما آموزش دادیم. امیدوارم که از این دستور تهیه لذت برده باشید و حتما آن را برای خود و اعضاء خانواده تان تهیه کنید.

فوت و فن های دستور پخت رشته خشکار گیلانی

  1. حتما کنار دست خود یک قلمو یا کاغذ قرار دهید و تابه را خوب چرب کنید.
  2. اگر دوست دارید رنگ این شیرینی خوش رنگ تر شود می توانید از کمی زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید.
  3. برای مواد میانی می توانید بجای گردو از پودر پسته یا فندوق نیز استفاده کنید.
  4. به گردها برای مواد میانی می توانید انواع ادویه های معطر مانند میخک، زنجبیل.. استفاده کنید.
  5. می توانید رشته ها را بعد از آماده شدن داخل شربت بزنید ولی اگر دوست دارید رژیمی و سالم تر باشد بدون شربت میل کنید.
  6. در یخچال می توانید به مدت ۲ روز نگهداری کنید.
  7. اگر مواد خمیر خیلی شل بود کمی آرد و اگر خیلی سفت بود کمی آب اضافه کنید.
  8. با این مقدار حدود ۴۰ عدد رشته خشکار خواهید داشت.
  9. می توانید رشته خشکار را سرخ کنید و داخل یخچال بگذارید و برای سرو داخل شربت بگذارید.

 

همچنین ببینید

طرز تهیه رشته خشکار گیلانی در منزل به روش بازاری
3.2 (64%) 5 votes