طرز تهیه خورش شوید خولی گیلانی ساده و بسیار خوشمزه با مرغ

طرز تهیه خورشت شوید

 

شوید خولی یکی از غذا های خوشمزه با اصالت ایرانی می باشد که برای شمال کشور و استان گیلان است منظور از خولی در این رسپی آلوچه می باشد که در زبان شمالی گفته می شود و همان طور که از نام این غذا پیداست از شوید برای تهیه این خورشت خوشمزه استفاده می شود و برای مزه دار کردن آن از آلوچه استفاده می شود. طعم این غذا خیلی ترش نیست و شما می توانید بجای آلوچه از غوره یا گرد آن استفاده کنید. این خورش خاصیت خوبی دارد چون از شوید تازه برای تهیه آن استفاده شده است و خواصی همچون تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، کاهش درد های قاعدگی، افزایش کیفیت خواب از هزاران خواص شوید می باشد این خورش با مرغ تهیه می شود. امروز در پارسی دی خورش شوید خولی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

سینه مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
شوید۲۵۰ گرم
آلوچه۴ عدد
سیر۲ حبه
تخم مرغ۱ عدد
رب۲ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش شوید خولی گیلانی با مرغ

مرحله اول: تفت دادن مرغ

ابتدا سینه مرغ را خوب بشورید و داخل قابلمه به همراه کمی روغن تفت دهید تا کمی طلایی شود سپس از تابه خارج کنید و پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل همان قابلمه با مقداری زردچوبه تفت دهید و در ادامه سیر را پوست بگیرید و آن را نیز به صورت پوره اضافه کنید و تفت داده تا عطر سیر خارج شود.

مرحله دوم: پخت مرغ

در ادامه مرغ های سرخ شده را داخل تابه برگردانید و به آن کمی نمک و فلفل سیاه بزنید و ۲ پیمانه آب روی مرغ بریزید و درب قابلمه ابتدا بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد سپس حرارت کم کنید و صبر کنید تا مرغ ها نیم پز شوند.

مرحله سوم: افزودن شوید

شوید تازه را بشورید و بعد از خشک شدن ساطوری ریز خرد کنید سپس داخل تابه ریخته و به همراه کمی روغن تفت دهید در ادامه رب را نیز به شوید اضافه کنید و کمی تفت داده تا رب خوش رنگ شود سپس به مرغ در حال پخت اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت خورش خولی

در ادامه که آب خورشت غلیظ شد و مرغ ها در حال پخته شدن بودن آلوچه ها را اضافه کنید و در ۱۰ دقیقه انتهایی پخت غذا تخم مرغ را داخل خورش بریزید و هم بزنید تا تخم مرغ تیکه تیکه نشود به دلخواه می توانید درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مانند باقالی قاتق تخم مرغ به صورت درسته پخته شود در انتها نمک خورش را اندازه کنید و به همراه برنج میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش شوید با مرغ

  1. شما می توانید به دلخواه از هر قسمت مرغ برای تهیه این خورشت استفاده کنید.
  2. افزودن مرغ سلیقه ای و قابل حذف است.
  3. اگر آلوچه در دسترس نداشتید از آبغوره برای چاشنی استفاده کنید.
  4. این خورشت باید غلیظ باشد.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه