طرز تهیه نان قلیفی (غلیفی) زابلی با پف عالی و طعم بی نظیر در تابه به روش سنتی

دستور پخت نان قلیفی

طرز تهیه نان قلیفی

 

نان قلیفی یا غلیفی یکی از نان های محلی و سنتی زابل و سیستان می باشد که خیلی راحت با آرد گندم و خمیرمایه تهیه می شود و به دلیل وجود رازیانه و تخم گشنیز و سیاه دانه طعم بی نظیری و مقوی دارد و خیلی راحت آماده می شود و برای تهیه آن دیگر نیازی به فر یا همزن برقی ندارید و این نان داخل تابه تهیه می شود. شما می توانید نان قلیفی را برای عصرانه یا صبحانه در خانه تهیه کنید و از خوردن یک نان سنتی لذت ببرید. حتما از خمیرمایه سالم استفاده کنید تا خمیر شما ور بیاید و در ابتدا عمل بیاورید و بعد استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان قلیفی زابلی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان قلیفی

  • آرد گندم ۱.۵ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • شیر ۱/۲ پیمانه
  • آب ولرم به مقدار لازم
  • خمیر مایه ۱  ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق غذا خوری
  • زردچوبه، زعفران دم کرده، رازیانه، تخم گشنیز، سیاهدانه به مقدار لازم

طرز تهیه نان قلیفی خوشمزه و مقوی با خمیرمایه به روش سنتی

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا باید خمیرمایه و شکر را داخل یک کاسه بریزید و هم بزنید و بعد آرد را اضافه کنید و هم بزنید و بعد باید به مقدار لازم آب ولرم اضافه کنید تا جایی که یک خمیر نسبتا شل بدست بیاید دقت کنید خیلی نباید شل و آبکی باشد و مانند ماست کمی غلظت داشته باشد.

مرحله دوم: استراحت خمیر

در ادامه باید روی خمیر را با سلفون یا یک دستمال پارچه ای بپوشانید و برای نیم ساعت در دمای محیط استراحت دهید تا حباب بزند. لازم نیست در دمای خیلی گرم قرار دهید زیرا خمیر این نان کمی متفاوت است.

مرحله سوم: افزودن شیر

در ادامه باید تخم مرغ و شیر را به مواد خمیر اضافه کنید و هم بزنید و بعد زعفران و سیاهدانه و زردچوبه و رازیانه و تخم گشنیز را اضافه کنید  و در این مرحله اگر دوست دارید نان شما نمکی باشد از کمی نمک و اگر دوست دارید شیرین باشد از کمی شکر استفاده کنید و مواد را هم بزنید تا به غلظت مایه کیک کمی رقیق تر برسد و برای نیم ساعت دیگر نیز مجدد زمان دهید.

مرحله چهارم: پخت نان قلیفی

داخل تباه مورد نظر را روغن ریخته و خوب چرب کنید تا گرم شود و از مواد نان داخل ان بریزید و درب تابه را قرار دهید و صبر کنید روی حرارت کم خوب پخته شود و یا می توانید مواد به دو قسمت تقسیم کنید و دو نان تهیه کنید و بعد برگردانید و صبر کنید تا یک طرف طلایی و بعد برگردانید و طرف دیگر را نیز بگذارید تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان قلیفی خوشمزه و محلی به روش زابلی

  1. حرارت اگر زیاد باشد نان خمیر می شود و مغز پخت نمی شود.
  2. اگر می خواهید نان را به صورت دو مرحله ای تهیه کنید ارتفاع آن کمی کم می شود ولی خیلی خوب مغز پخت می شود.
  3. حتما از شعله پخش کن استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
9
دیدگاه