طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی با طعم متفاوت و عالی + مقدار دقیق سرکه و مواد

دستور تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی

طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی

 

ترشی گوجه فرنگی تبریزی یکی از ترشی های بسیار خوشمزه و ساده می باشد مه برای استان تبریز است و شما می توانید به راحتی و مقدار دقیق مواد این ترشی را در خانه تهیه کنید. دقت کنید همه مواد ا اندازه گفته شده است و شما می توانید به راحتی مواد را وزن و اندازه کنید. ترشی های که در آن گوجه فرنگی مقدار بیشتری دارد روش نگهداری متفاوتی دارد. به این صورت که باید ترشی را در ظرف های کوچک تهیه کنید تا با باز کردن هر کدام سریع مصرف شود و همه ترشی را در یک ظرف بزرگ نریزید. امروز در پارسی دی طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی به همراه تمام فوت و فن های آن را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی

  • گل کلم ۱ عدد بزرگ
  • خیار ۱ کیلوگرم
  • هویج کیلوگرم
  • فلفل تند و شیرین به مقدار لازم
  • گوجه فرنگی ۵ کیلوگرم
  • سیر ۶ بوته
  • سرکه و نمک به مقدار لازم

به ازای هر ۱.۵ لیتر پوره گوجه فرنگی باید ۱ الی ۱.۵ لیوان سرکه و ۲ الی ۳ ق غذا خوری پر نمک اضافه کنید، اگر گوجه شما شیرین باشد نمک بیشتری می خواهد.

طرز تهیه ترشی ترشی گوجه فرنگی تبریزی

مرحله اول: آماده سازی پوره گوجه فرنگی

ابتدا باید گوجه فرنگی را پوره کنید. برای این کار گوجه ها را شسته و از وسط به دو نیم کنید و اصلا نیاز نیست که پوست گوجه فرنگی گرفته شود. سپس داخل غذاساز ریخته و پوره کنید و یا می توانید با کمک گوشتکوب برقی پوره کنید و یا با رنده معمولی رنده ریز بزند.

مرحله دوم: جوشاندن پوره

حالا باید پوره گوجه فرنگی را داخل قابلمه ریخته و مقدار دقیق که سرکه و نمک را که در بالاتر اشاره کردیم افزوده و بگذارید برای ۵ دقیقه قل بزند و از روی حرارت بردارید تا خنک شود. گل کلم را ریز خرد کنید و بشورید و بگذارید تا کاملا خشک شود و برای این کار روی دستمال نخی ریخته و اجازه دهید تا آب آن کشیده شود.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

خیار را پوست نگیرید و نگینی ریز خرد کنید تا نرم نشود و کپک نزند، هویج را نیز پوست بگیرید و نگینی خرد کنید، فلفل تند و شیرین را شسته و خشک کنید. سیر را نیز پوست بگیرید و خرد کنید. حالا داخل یک کاسه بزرگ همه مواد خرد شده را به همراه پوره گوجه بریزید و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی

در ادامه باید مواد را داخل ظرف شیشه ای بریزید و درب ظرف را بسته و محکم کنید تا هوا داخل آن نرود و بعد دو روز در دمای محیط قرار دهید و تا برسد و بعد به جای خنک تر مانند حیاط یا یخچال قرار دهید و برای ۲ هفته اصلا در آن را باز نکنید، سپس ترشی گوجه فرنگی تبریزی ما آماده است. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه ترشی گوجه فرنگی تبریزی متفاوت و خوشمزه

  1. اگر تمام مواد خشک باشند اصلا کپک نمی زند.
  2. از سرکه قرمز یا سفید یا خانگی می توانید استفاده کنید.
  3. مقدار فلفل به ذائقه شما بستگی دارد این مقدار مواد ۶ عدد فلفل نیز دارد.

همچنین ببینید  

از
22
دیدگاه

  • آزاده ۱ سال پیش

    این ترشی اسمش ترشی سالادی مشهدی هست خواهشا الکی نگین ترشی تبریز

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      دوست عزیز در هر شهر رسپی ها متفاوتی دارد و به اسم آن شهر تهیه می شود

      پاسخ