طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر با مقدار دقیق بدون خیس کردن برنج و آب انداختن

طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر

 

شله زرد یکی از آش های سنتی و بسیار خوشمزه و سنتی ما ایرانی ها می باشد که شما می توانید این آش خوشمزه را برای ۱۰ نفر تهیه کنید و یا می توانید مقدار را دو برابر کنید و برای ۲۰ نفر آن را تهیه کنید. در این رسپی همه مواد به پیمانه یا همان لیوان دسته دار فرانسوی گفته شده است که شما می توانید به همراه تمام فوت و فن های تهیه شله زرد مشاهده کنید. در این رسپی نیازی به خیس کردن برنج ندارید و شله زرد شما اصلا آب نمی اندازد پس با خیال راحت این رسپی را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج کامل۲ پیمانه
شکر۴ پیمانه
گلاب۱ پیمانه
آب۱۷ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
روغن یا کره۲/۳ ملاقه
خلال بادام۲/۳ پیمانه
پودر هل۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنج را تمیز کنید و خوب بشورید، سپس ۱۷ پیمانه آب را اضافه کنید و هم بزنید و قابلمه را از روی حرارت قرار دهید و بعد کف روی برنج را باید مداوم بگیرید تا در انتها شله زرد شفافی داشته باشید. زمان دهید برای ۱ ساعت برنج پخته و وا برود و حسابی نرم شود.

مرحله دوم: افزودن شکر

در ادامه باید شکر را اضافه کنید، زمانی که شکر را به برنج اضافه می کنید باید برنج کاملا پخته شده باشد زیرا شکر مانع پختن برنج می شود. بعد از ۱۵ دقیقه زعفران، خلال بادام، گلاب، روغن و هل (دم شده، برای دم کردن هل آن را داخل لیوان انداخته و کمی آب روی آن بریزید و زمان دهید تا دم بکشد).

مرحله سوم: تهیه شله زرد

در ادامه بعد از ۱۵ دقیقه بعد شله زرد آماده شده است و نیازی به دم کردن نمی باشد. حالا شله زرد را داخل کاسه کشیده و به دلخواه با بادام و خلال پسته تزیین کنید و برای تزیین با دارچین کمی آن را با روغن مخلوط کنید و روی شله زرد با کمک یک خلال دندان طرح ایجاد کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شله زرد برای ۱۰ نفر

  1. اگر از برنج نیم دانه استفاده می کنید باید مقدار کمتری آب بریزید.
  2. اگر برنج را خیس کنید قطعا مقدار کمتری آب نیاز دارد.
  3. پودر هل یا هل را دم کنید تا شله زرد خوشرنگ تر می شود.
  4. بعد از اضافه کردن شکر شله زرد کمی رقیق تر می شود پس آب اضافه نکنید.
  5. بعد از کشیدن شله زرد ظرف سرو ظرف را بجابجا نکنید تا کاملا خنک شود تا شله زرد آب نندازد.

همچنین ببینید 

از
3
دیدگاه