طرز تهیه شیرینی شستی خوشمزه و مجلسی زنجان در فر

طرز تهیه شیرینی شستی زنجان

 

یکی از شیرینی های خشک است که به راحتی تهیه می شود و می توانید برای ایام عید این شیرینی را تهیه کنید اصالت این شیرینی برای استان زنجان می باشد علت نام گذاری این شیرینی به این علت است که قسمت میانی این شیرینی را با شست گود می کنند و داخل آن را با زرده پر می کنند. این شیرینی بی اندازه ساده و خوشمزه می باشد و با چند قلم مواد به راحتی تهیه می شود و مانند دیگر شیرینی های سنتی می توانید بدون فر و بر روی گاز نیز این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید. امروز در پارسی دی شیرینی شستی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد برنج۵۰ گرم
آرد سفید۱۲۰ گرم
پودر قند۱۲۵ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن حیوانی یا جامد۱۲۵ گرم
پودر هل۱ ق چای خوری

طرز تهیه شیرینی شستی 

مرحله اول: هم زدن پودر قند

ابتدا باید پودر قند را الک کنید تا دانه های درشت پودر قند گرفته شود سپس به همراه روغن با هم مخلوط کنید، سپس به وسیله یک همزن برقی پودر قند و روغن جامد را خوب با هم مخلوط کنید تا کرم رنگ و پوک شود.

مرحله دوم: افزودن آرد

آرد را از قبل الک کنید تا سبک شود سپس همزن برقی را کنار گذاشته و به تدریج به آرد اضافه کنید تا مانند خمیر جمع شود سپس مخلوط آرد برنج و هل را به مواد شیرینی اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه خمیر را با نوک انگشت کمی ورز دهید تا منسجم شود و زمانی که در دست گلوله می کنید بدون ترک و نرم باشد.

مرحله سوم: استراحت خمیر

وقتی خمیر نرم و لطیف شد آن را داخل نایلون گذاشته و بمدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید تا خمیر شیرینی مسنجم شود.

مرحله چهارم: قالب زدن شیرینی

پس از گذشت استراحت خمیر، خمیر را از یخچال خارج کنید. کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. حالا به اندازه یک فندق درشت در حدود ۱۵ گرم از خمیر شیرینی شستی بردارید و با دست تان خود به شکل اشک درآورید. سپس با شست خود قسمت میانی شیرینی را کمی فشار دهید تا گود شود و بعد شیرینی ها را در سینی بچینید. در آخر در گودی که در شیرینی ایجاد کردید کمی زرده تخم مرغ بریزید.

مرحله پنجم: پخت شیرینی شستی

از قبل فر را به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۷۵ درجه گرم کنید سپس سینی حاوی شیرینی ها را داخل فر گرم به مدت ۲۰ الی ۱۵ دقیقه قرار دهید تا پخته شود سپس بعد از خنک شدن سینی آنها را جدا کنید و در ظرف در بسته نگهداری کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی شستی

  1. می توانید مواد شیرینی را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت زعفران اضافه کنید.
  2. حتما برای کیفیت و لطافت بیشتر شیرینی آرد و پودر قند را الک کنید.
  3. برای ریختن زرده می توانید زرده را با چنگال بزنید و داخل قیف یکبار مصرف ریخته و نوک آن را سوراخ کنید و روی هر شیرینی به دلخواه بریزید.
  4. این مقدار مواد حدود ۳۰ عدد شیرینی به شما خواهد داد.

همچنین ببینید 

طرز تهیه شیرینی شستی خوشمزه و مجلسی زنجان در فر
5 (100%) 2 votes

  • Nilajanh ۳ سال پیش

    چ جالب این شیرینی سنتی ما تو روستامون هست و دقیقا هیمنطوره ممنون که اصالت این شیرینی گفتید

    پاسخ