طرز تهیه ته انداز کتف و بال مرغ زعفرانی مجلسی و نکات مهم آن

طرز تهیه ته انداز کتف و بال مرغ زعفرانی مجلسی و نکات مهم آن

 

یکی از غذهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که می توانید در مهمانی ها و مجالس تهیه کنید. در این آموزش آشپزی قصد داریم تا طرز تهیه و نکات لازم برای خوش طعم کردن ته انداز کتف و بال مرغ زعفرانی مجلسی را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۲ پیمانه
کتف و بال۶ عدد
تخم مرغ۲ عدد
ماست۶ قاشق غذاخوری
خلال پستهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
شکریک قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
سس فرانسوی۲ قاشق غذاخوری
زرشک۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری غلیظ

طرز تهیه ته انداز کتف و بال مرغ

مرحله ۱

برای تهیه این غذا ابتدا کتف و بال مرغ را همراه با سس فرانسوی، روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده و مقداری نمک و فلفل سیاه داخل یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم تا طعم دار شوند.

مرحله ۲

اکنون کاسه را با سلفون پوشانده و به مدت چند ساعت در یخچال قرار می دهیم. سپس برنج را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت با آب و یک قاشق چایخوری نمک خیس می کنیم.

مرحله ۳

اکنون شکر و زرشک را ترکیب کرده و کنار می گذاریم تا زرشک طعم ملسی داشته باشد. سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریع تر به نقطه جوش برسد.

مرحله ۴

در این مرحله برنج خیس شده را به آب جوش اضافه می کنیم و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا برنج کمی پخته شود. وقتی دانه ها کاملا نرم شده اما مغز برنج همچنان سفت بود، باید برنج را آبکشی کنیم.

مرحله ۵

تخم مرغ ها را در داخل یک ظرف شکسته و به خوبی هم می زنیم. سپس ماست را همراه با زعفران دمکرده و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و کمی نمک به آن اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب می کنیم.

مرحله ۶

برنج آبکش شده را با مخلوط ماست و تخم مرغ و زعفران ترکیب کرده تا کاملا یکدست شود. کتف و بال را نیز از یخچال خارج می کنیم. سپس در داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن ریخته و بال و کتف را در کف قابلمه می چینیم.

مرحله ۷

در این مرحله کمی از مخلوط برنج را بر روی کتف و بال ریخته و با پشت قاشق فشرده می کنیم تا سطحش صاف شود. مقداری خلال پسته و زرشک را نیز به آن اضافه می کنیم. در ادامه باقی مانده برنج را نیز اضافه کرده و با پشت قاشق فشرده می کنیم.

مرحله ۸

قابلمه را بر روی شعله گاز قرار می دهیم و صبر می کنیم تا به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم پخته شود. به خاطر داشته باشید که در این مرحله نباید حرارت زیر قابلمه را به طور ناگهانی زیاد کنید؛ زیرا ته دیگ خیلی سریع می سوزد.

مرحله ۹

پس از دم کشیدن برنج، ته قابلمه را در زیر آب سرد بگیرید. با این کار ته چین راحت تر از انتهای قابلمه جدا می شود. سپس یک دیس را بر روی درب قابلمه قرار داده و قابلمه را برگردانید. اکنون ته چین کتف و بال به شکل کاملا یکدست از انتهای قابلمه جدا شده و در سینی قرار می گیرد. شکلی شبیه به کیک و بسیار زیبا خواهد داشت و آماده سرو کردن است.

ته انداز کتف و بال مرغ زعفرانی یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی است که در مهمانی ها و مراسم تهیه می شود. در این آموزش آشپزی از وبسایت پارسی دی سعی کردیم تا طرز تهیه و نکات مهم جهت تهیه این غذا را توضیح دهیم. امیدوارم که از این طرز تهیه لذت برده باشید و حتما این غذا را برای خود و اعضاء خانواده و دوستان تان تهیه کنید.
همچنین ببینید

طرز تهیه ته انداز کتف و بال مرغ زعفرانی مجلسی و نکات مهم آن
3 (60%) 8 votes