طرز تهیه ته انداز میگو بوشهری ساده و مجلسی با تمر هندی و شوید پلو

طرز تهیه ته انداز میگو

 

یکی از پلوهای بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی می باشد که با میگو تهیه می شود. اصالت این غذا برای بوشهر است. ته انداز ها همیشه جزء دسته غذاهای جذاب هستند. در تهیه این غذا میگو بعد از طعم دار شدن کف قابلمه قرار می گیرد و با برنج و یا پلو مورد نظر پخته می شود. شما می توانید از هر نوع سایز دلخواه میگو استفاده کنید. برای تهیه ته انداز میگو ترکیب سبزی معطر مانند کمی گشنیز و پیازچه با برنج طعم بسیار خوبی به غذا می دهد. شما می توانید این غذا را برای مهمانی یا دورهمی یا حتی نوروز تهیه کنید. بهتر است در تهیه پلو ها و غذا ها از برنج ایرانی به همراه کمی برنج دودی استفاده کنید تا عطر و بو غذا دو برابر شود. میگو دارای خواص بی نظیری از جمله کلسیم، ید و پروئتین است و یک غذای سالم و مقوی می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه ته انداز میگو بوشهری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

پیاز۱ عدد
سبزی ماهی (گشنیز، پیازچه، شنبلیله)۱۰۰ گرم
سیر۵ حبه
میگو۳۰۰ گرم
تمر هندی صاف شده۱/۴ پیمانه
برنج۳ پیمانه
شوید۳ ق غذا خوری
زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه ته انداز میگو بوشهری با تمر هندی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا میگو ها را رگ کنید و خوب بشورید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن کم شود. سبزی ماهی را پاک کنید و ساطوری ریز خرد کنید. تمر هندی را با آب جوش مخلوط کنید و صبر کنید تا تمر هندی باز شود. سپس از صافی رد کنید.

مرحله دوم: سرخ کردن ماهی

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل یک تابه با کمی روغن تفت دهید تا سبک شود. سیر ها را پوست بگیرید و پوره کنید و به همراه پیاز کمی تفت دهید تا عطر سیر بلند شود. حالا میگو ها را به همراه ادویه ها و کمی نمک اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم: افزودن سبزی

بعد از گذشت ۲ دقیقه که میگو ها با ادویه ها سرخ شدند باید سبزی آماده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی سبزی ها گرفته شود. شما می توانید سبزی را جداگانه کمی سرخ کنید سپس به میگو اضافه کنید. در انتها تمر هندی صاف شده را اضافه کنید و تفت دهید تا آب اضافی مواد تبخیر شود. مواد میگو را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: تهیه ته انداز میگو

برنج را که از قبل با کمی نمک خیس کردید روی حرارت قرار دهید تا نرم شود، سپس آبکش کنید. کف قابلمه کمی روغن بریزید و حالا مواد میگو تهیه شده را کف قابلمه بریزید. برنج را با شوید تازه یا خشک مخلوط کنید و روی میگو ها بریزید و سطح برنج را صاف کنید و برای ۳۵ دقیقه ته انداز را دم بگذارید. سپس روی دیس برگردانید و با ترشی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت ته انداز میگو بوشهری

  1. می توانید برنج را به صورت ساده تهیه کنید و شوید را حذف کنید.
  2. میگو را زیاد تفت ندهید، وگرنه لاستیکی می شود.
  3. افزودن تمر هندی دلخواه است ولی طعم و مزه بسیار خوبی به این پلو بوشهری می دهد.

همچنین ببینید  

طرز تهیه ته انداز میگو بوشهری ساده و مجلسی با تمر هندی و شوید پلو
4 (80%) 2 votes