طرز تهیه شیرینی چای چورگی خوشمزه زنجان مرحله به مرحله

طرز تهیه چای چورگی

 

نان چای زنجان نام یک شیرین محلی است که در شهر زنجان و خلخال پخته می شود. معنای این کلمه نان چایی است یعنی نانی که همراه چای به عنوان پذیرایی، میان وعده یا سر سفره های افطار گذاشته می شود. در اصل باید گفت شیرینی چون با توجه یه شیرین بودن نان به حساب نمی آید. مشابه این شیرینی را در شهر قزوین هم طبخ می کنند که نان چایی به آن می گویند و به دلیل ماندگاری زیادی هم که دارد برای عید نوروز و مراسم های مذهبی بسیار مناسب است. امروز در پارسی دی طرز تهیه چای چورگی را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

مواد لازم

تخم مرغ۲ عدد
شکر۲۳۰ گرم
شیر۱/۲ پیمانه
آرد سفید۴ پیمانه
بیکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
خمیر مایع۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱/۲ قاشق چایخوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری
کنجدبه میزان لازم
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده غلیط برای رومال شیرینی۱ قاشق

طرز تهیه چای چورگی

مرحله اول تهیه نان چورگی:

شکر، تخم مرغ، پودر هل را با همزن می زنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند. سپس شیر، گلاب، روغن را افزوده تا یکدست شدن مواد مخلوط می کنیم.

مرحله دوم تهیه چای چورگی:

در این مواد خشک شامل آرد، بیکبنگ پودر و خمیر مایه را با هم مخلوط کرده و کم کم به مواد مواد مایه اضافه می کنیم ورز می دهیم تا خمیری منسجم بدست آید و به دستتان نچسبد.

حالا کیسه ای را چرب کرده خمیر را داخل آن می اندازیم و اجازه دهید تا ۱ ساعت استراحت کند.

مرحله سوم تهیه نان چورگی:

بعد از سپری شدن زمان استراحت خمیر گلوله های کوچکی از خمیر برداشته و به شکل بیضی های منظم درآوردید و با وردنه به قطر ۰/۵ تا ۱ سانتی متر باز کنید و داخل سینی که چرب شده و کاغذ روغنی انداخته شده با فاصله ۱ سانتی متر می چینیم روی شیرینی را با قلموی آشپزی از مواد رومال زده و با چنگال خط های عمودی ایجاد کنید.

مرحله چهارم تهیه چای چورگی:

فر را در دمای ۱۹۰ در جه سانی گراد گرم شده می گذاریم و به مدت ۲۰ دقیقه می پزیم. بعد از گذشت این زمان تست می کنیم اگر پخته بود از فر خارج کرده و اجازه می دهیم تا کاملا خنک شود سپس داخل ظرف در بسته به مدت ۱ هفته می توانید نگهداری کنید.

فوت و فن و نکات تهیه چای چورگی

۱.بهتر است که هل را در زمان پخت شیرینی آسیاب کنید.

۲.این شیرینی در شکل اصیل خود به شکل بیضی کشیده تهیه می شود که روی آن را با چنگال خط می اندازند و روی آن کنجد می پاشند.

۳.افزودن گلاب در این شیرینی کاملا سلیقه است می توانید حذف کنید.

همچنین ببینید 

از
4
دیدگاه