طرز تهیه جغور بغور زنجانی خوشمزه با جگر سیاه به روش بازاری

طرز تهیه جغور بغور

 

جغول بغول از غذاهای محلی استان زنجان می باشد که از دل و جگر و قلوه گوسفند تهیه می شود و بسیار خوشمزه می باشد. در زبان ترکی به آن جیغیر بیغیر می‌گویند که در زبان فارسی به جغور بغور تغییر یافته ‌است. در خوزستان این خوراک با نام حمیسه و در گیلان با نام واویشکا شناخته می‌شود. همچنین در اسکاتلند غذای مشابهی به نام هگیس وجود دارد که خوراک ملی اسکاتلند به‌شمار می آید. این غذا علاوه بر خوشمزه بودن خواص زیادی از جمله غنی از ویتامین A و B همچنین منبع غنی اسید فولیک و همچنین از خستگی زودرس جلوگیری می کند. امروز در پارسی دی جغور بغور با جگر سیاه بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

جگر سیاه گوسفند۵۰۰ گرم
دل۵۰۰ گرم
قلوه۵۰۰ گرم
دنبه۱۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه جغور بغور با جگر سیاه

مرحله اول : آماده سازی

ابتدا دل گوسفند را نصف کنید و لخته های سیاه داخل حفره های آن را بیرون بیاورید و خوب بشورید و بگذارید کنار تا آب اضافی آن خارج شود.
قلوه را نیز از وسط به دو نیم کرده و رگ های سقید داخل قلوه را باچاقو بگیرید و بشورید.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز

پیاز را شسته و خلالی خرد کنید و داخل تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز ها را همراه با کمی زردچوبه اضافه کرده تفت می دهیم تا خوش رنگ  سبک شود سپس دنبه را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله سوم : پخت جغور بغور

دل و جگر قلوه را خوب شسته و پاک کنید و به قطعات مکعبی شکل برش بزنید و به تابه پیاز و دنبه اضافه کنید کمی که تفت خورد مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کرده و در انتها رب را ریخته و تفت می دهیم تا بوی خامی رب از بین برود سپس ۱ لیوان آب ریخته و در قابلمه را می گذاریم تا خوب مغر پخت شود.

مرحله چهارم : سرخ کردن سیب زمینی

سیب زمینی ها را شسته و مکعبی خرد کنید و در روغن همراه با کمی نمک سرخ کنید.

مرحله آخر

وقتی آب جغور بغور تمام شد و خوب مغز پخت شد سیب زمینی ها سرخ شده را با مواد مخلوط کنید و در ظرف سرو بکشید همراه با نان یا برنج میل نمایید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت جغور بغور

  1. از پوره گوجه فرنگی نیز می توانید بجای رب استفاده کنید.
  2. دنبه قابل حذف است ولی در رسپی اصلی غذا وجود دارد.
  3. اندازه خرد کردن جگر و دل.. دلخواه می باشد.
  4. می توانید سیر و یا فلفل دلمه نیز به این غذا اضافه کنید.
  5. از جگر سفید یا سیاه بنا به ذائقه و سلیقه خود می توانید در این غذا استفاده کنید فقط در نظر داشته باشید اگر از جگر سفید استفاده می کنید کمی دیرپز است آن را در قابلمه جداگانه با مقداری زردچوبه بگذارید تا پخته شود سپس به مواد جغور بغور اضافه کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه جغور بغور زنجانی خوشمزه با جگر سیاه به روش بازاری
4.2 (83.33%) 6 votes