طرز تهیه سبزه ماش برای عید نوروز آسان در خاک و تنگ + ویدیو

طرز تهیه سبزه ماش

 

سبزه ماش یکی دیگر از انواع سبزه ها می باشد که بسیار ساده و راحت است و زیبایی خاصی به هفت سین می دهد. شما می توانید این سبزه را با ماش تهیه کنید. شما می توانید این سبزه ماش را در خاک یا تنگ ماهی تهیه کنید و برای اینکه ماش کمتری مصرف کنید، می توانید داخل یک گلدان کمی پنبه قرار دهید. اما دو نوع ماش داریم که یکی سبز و دیگری ماش سیاه می باشد. ماش سیاه از خانواده نیام داران می باشد که برای هندوستان است و که دلیل رنگ آن به ماش سیاه یا عدس سیاه معروف شده است. شما به دلخواه می توانید از هر نوع ماشی که در دسترس دارید این سبزه را آماده کنید. در این پست سعی کردیم کامل ترین نکات را درباره سبزه ماش به شما به همراه یک ویدیو آموزشی بگویم تا تهیه آن در منزل برای شما کار ساده ای باشد. سبزه یکی از ارکان اصلی سفره هفت سین می باشد که نشانه سر زندگی و برکت و شادابی است. امروز در پارسی دی طرز تهیه سبزه ماش برای عید نوروز + ویدیو آموزشی آن را به شما یاد خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

ماش سبز یا سیاه۱ پیمانه

طرز تهیه سبزه ماش برای هفت سین + رشد سریع سبزه ماش

مرحله اول: آماده سازی ماش

ابتدا ظرف سفالی مورد نظر خود را آماده کنید، شما می توانید از یک کاسه زیبا یا گلدان استفاده کنید. دقت کنید مقدار ماشی که کف ظرف می ریزید بسیار مهم است باید یک ردیف داخل کاسه بریزید. بیش از اندازه ریختن ماش کف ظرف باعث گندیده شده سبزه می شود. در ادامه ماش های داخل ظرف را خوب نگاه کنید و اگر دانه ماش شکسته است حتما از بین آن جدا کنید.

مرحله دوم: خیس کردن سبزه

در ادامه ۱/۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید ( افزودن آب جوش باعث می شود زودتر سبزه جوانه بزند) و بعد ۱ پیمانه آب سرد اضافه کنید. حالا باید برای ۲۴ ساعت سبزه ماش را بخسانید. بعد از یک روز مشاهده می کنید که پوست روی ماش ترک خورده و بعضی از ان جوانه زده است این یعنی ماش ما آماده کاشت شده است. در ادامه ماش را آبکش کنید و چند بار بشورید تا آب مونده داخل ماش نماند.

مرحله سوم: کاشت سبزه ماش عید

در ادامه یک دستمال نخی را بردارید و نمدار کنید. حالا کاسه ای که قرار است داخل آن سبزه قرار بگیرید را انتخاب کنید و دستمال را به طوری داخل آن قرار دهید تا نیمی از پارچه بیرون ظرف باشد. دانه ماش را روی پارچه ریخته و نیمه دیگر دستمال را روی آن قرار دهید و در واقع ماش بین دو لایه دستمال مرطوب می ماند. حالا کمی آب روی آن اسپری کنید و ظرف را در یک پلاستیک تیره قرار دهید و بعد خوب گره زده و برای ۲ روز در جای تاریک و گرم قرار دهید و دقت کنید هر ۱۲ ساعت چک کنید اگر نیاز بود آب اسپری کنید.

مرحله چهارم: تهیه سبزه ماش برای هفت سین در منزل

بعد از دو روز باید از پلاستیک خارج کنید. مشاهده می کنید که جوانه زده و بعد کمی آب اسپری کنید و دیگر نیازی در پلاستیک بگذارید و بمدت ۲۴ ساعت پشت پنجره قرار دهید تا نور آفتاب بهش بتابد. مرتب باید آب اسپری کنید. بعد از یک روز دیگر ماش ها جوانه زدند و دستمال را خارج کنید و ماش ها را داخل ظرف بگذارید بماند از این مرحله به بعد نحوه آب دادن آن کمی متفاوت است و باید آب روی ماش بریزید به طوری که ماش ها سیر آب شوند. و دست خود را جلو ظرف قرار دهید و آب ظرف را خالی کنید و بعد روی آن سلفون کشیده و جلو پنجره قرار دهید و بعد از دو روز باید ماش ها را سیر آب کنید و بعد از ۱۵ دقیقه آب اضافی را دور بریزید و صبر کنید تا ۱۰ روز سبزه ماش خوب رشد کند.

مرحله پنجم: کاشت سبزه ماش در تنگ

برای کاشت سبزه در تنگ باید بعد از جوانه زدن داخل تنگ قرار دهید و جلو آفتاب بگذارید و مانند مرحله قبل آن را سیر آب کنید و آب اضافی را دور بریزید تا جایی که خوب سبزه رشد کنند. این سبزه در ۱۰ روز آماده می شود.

فوت و فن های دستور تهیه سبزه ماش در تنگ برای عید نوروز

  1. برای اینکه ماش کمتری صرف کنید می توانید کمی پنبه زیر سبزه قرار دهید.
  2. ارگ ظرف شما لبه کوتاهی داشته باشد از ظرف بیرون می ریزید زیرا حجم ماش ها بعد از رشد آن ها زیاد می شود.
  3. دقت کنید وقتی سبزه ها را آب می دهید حتما آب اضافی را دور بریزید.

همچنین ببینید

از
13
دیدگاه

  • شیخی ۲ سال پیش

    سلام سبزه ماش گذاشتم یه کمی ش سبز شدن یه سری ها نشدن و سبزه رشد یکسانی نداشته. تازه بعضی دانه هم خشک شدن. هرچقدر هم آب میدم انگار درست نمیشه. چکارش کنم درست شه؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      باید زمانی که سبزه ماش را میکارید حتما تمیز کنید و اگر دانه شکسته داره جدا کنید . پشت پنجره جلو نور آفتاب قرار دهید

      پاسخ
  • یسبی ۲ سال پیش

    چقد زیبا

    پاسخ