طرز تهیه جلبی خانگی ساده و شیرین به روش هندی و افغانی

طرز تهیه جلبی

 

یکی از انواع زولبیاها می باشد که در هند و افعانستان و پاکستان بسیار تهیه می شود و به دلیل اینکه خمیر نیازی به استراحت ندارد و بافت بسیار ترد و خوشمزه ای دارد بین ما ایرانی ها بسیار محبوب شده است و می توانید برای ماه مبارک رمضان یا یک میان وعده خوشمزه برای بچه ها و خانواده خود این جلبی را تهیه کنید این جلبی که در هند به تاتلی جلیبی یا تاتلی هندی نیز معروف است شاید تهیه زولبیا در منزل کمی سخت باشد و نتوانید مانند مدل های بازاری خوب دربیاورید ولی با این رسپی مطمئن باشید یک جلبی خوشمزه خواهید داشت به شرطی که همواد را اندازه کنید و نکات گفته شده را رعایت کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه جلبی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

آرد سفید۲ پیمانه
آب ولرم۱ پیمانه
آرد برنج۲ ق غذا خوری
ماست۲ ق غذا خوری
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری سر پر
زردچوبه۱/۴ ق چای خوری
وانیل یا دارچین۱/۴ ق  چای خوری

مواد لازم برای شربت

شکر۱ پیمانه
آب۲/۳ پیمانه
گلاب۲  ق غذا خوری
زعفران۱ ق غذا خوری
جوهر لیمونوک ق چای خوری

طرز تهیه جلبی ساده

مرحله اول: تهیه شربت

ابتدا شربت را تهیه کنید تا در باقی مراحل ولرم شود برای این کار داخل یک قابلمه شکر و آب را بریزید و هم بزنید تا شکر کمی حل شود سپس روی حرارت متوسط قرار دهید و به آن گلاب و زعفران را اضافه کنید و صبر کنید تا خوب غلیظ شود سپس در انتهای پخت شربت جوهر لیمو یا آب لیموترش را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید برای اینکه شربت شکرک نزند سعی کنید از ابتدا اصلا هم نزنید و خود شربت با جوشیدن، شکر را حل کند شربت را داخل ظرف ریخته و صبر کنید تا کمی ولرم شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

اما برای تهیه جلبی خانگی خوشمزه همه مواد لازم را داخل یک کاسه بریزید و با همزن دستی خوب هم بزنید غلظت مواد نباید خیلی زیاد و نه خیلی شل باشد اگر خیلی سفت بود مقداری آب اضافه کنید افزودن زردچوبه باعث خوش رنگ شدن جلبی می شود و در طعم و مزه نهایی تاثیری ندارد سپس روی مواد را بپوشانید و برای نیم ساعت تا ۱۵ دقیقه در دمای محیط به آن استراحت دهید تا روی خمیر شروع به حباب های ریز کند.

مرحله سوم: سرخ کردنی جلبی خانگی

حالا مواد جلبی را داخل قیف یکبار مصرف بریزید و بعد داخل یک شیرجوش روغن ریخته تا داغ شود سپس نوک قیف را کمی سوراخ کنید و به صورت دایره ای داخل روغن بزنید و صبر کنید تا یک طرف سرخ شود و برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید.

مرحله چهارم: تهیه جلبی هندی

در ادامه جلبی های سرخ شده را داخل دستمال روغن گیر قرار دهید و صبر کنید تا روغن اضافی آن کشیده شود و بعد داخل شربت ولرم قرار دهید و بعد از چند دقیقه از شهد خارج کرده و سرو کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت جلبی خانگی در خانه

  1. روغن جلبی نباید کم باشد و باید در روغن غوطه ور باشد تا ترد و طلایی شود.
  2. بجای زردچوبه می توانید از زعفران استفاده کنید.
  3. اگر مواد خیلی شل شد به آن آرد اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه