طرز تهیه منتو افغانی ساده و خوشمزه با گوشت مرحله به مرحله

طرز تهیه منتو

 

یکی از پرطرفدار ترین غذاهای افغانستان و آسیای مرکزی می باشد. این غذا به شکل پیراشکی های گوشت کوچک می باشد که البته در آب پخته و یا بخار پز شده و سرو می شود. که در حفظ بسیاری از مواد مغذی آن کمک می کند. منتو را با مواد مختلفی پر کرده و استفاده می کنند. منتو رو با انواع سس های تند سرو می کنند و در واقع غذای رژیمی به حساب می آید. امروز در پارسی دی طرز تهیه منتو ساده و سریع با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر

تخم مرغ۱ عدد
آرد۳۷۵ گرم
نمک۱/۵ قاشق چایخوری
روغن زیتون۲ قاشق غذا خوری
آب۱ استکان
کره۱ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای مواد میانی

 پیاز۲ عدد
گوشت چرخ شده۲۵۰ گرم
روغن زیتونبه مقدار لازم
نمک، فلفل، تخم گشنیز ببه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری

طرز تهیه منتو افغانی با گوشت چرخ کرده

مرحله اول آماده سازی خمیر

ابتدا تخم مرغ را داخل کاسه ای شکسته و کمی مخلوط می کنیم تا از حالت لختگی خارج شود. سپس نمک، آب و روغن زیتون را افزوده مخلوط می کنیم و آرد را به تدریج افزوده ورز می دهیم تا خمیر دیگر به دستمان نچسبد. حالا خمیر را داخل کاسه گذاشته روی آن را با حوله می پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله دوم آماده سازی سس داخل منتو

ابتدا پیاز را پوست کنده نگینی ریز خورد می کنیم. تابه ای مناسب را روی حرارت گذاشته و پیاز را داخل آن می ریزیم کمی که آب پیاز خشک شد روغن زیتون و ادویه ها را می افزاییم عطر ادویه ها که بلند شد گوشت را افزوده و کاملا تا جایی که رنگ گوشت تغییر کند تفت می دهیم حالا رب را افزوده کمی تفت می دهیم یک استکان آب اضافه کرده و اجازه می دهیم با درب بسته گوشت کاملا پخته شود و به روغن بیفتد.

مرحله سوم پیچیدن منتو

در این مرحله تکه ای از خمیر جدا می کنیم روی میز کار را آرد پاشی می کنیم خمیر را به وسیله وردنه باز می کنیم تا مانند یک نان لواش نازک شود. حالا مطابق سلیقه با کاتر برش داده و یا یک قاشق کوچک از مواد میان خمیر ریخته و خمیر را می بندیم.

مرحله چهارم پخت منتو ها

در این مرحله باید یک بخار پز داشته باشیم سطح ظرف بخار پز را کمی چرب می کنیم و منتو ها را داخل آن می چینیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه بپزد و بعد از داخل بخار پز خارج می کنیم.

مرحله پنجم سرو منتو ها

داخل تابه مناسبی کره را داغ کرده منتو های بخار پز شده را به آن افزوده تفت کوچکی بدهید و در کنار سسی دلخواه میل کنید.

فوت و فن های دستور تهیه منتو با گوشت

  1. اگر بخار پز در دسترس ندارید قابلمه ای را از آب پر کنید و یک سبد فلزی روی قابلمه قرار دهید طوری که سبد با آب در تماس نباشد. حالا منتو ها را روی سبد چیده درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا پخته شوند.
  2. در مرحله آخر می توانید از مقداری ادویه دلخواه به هنگام تفت دادن استفاده کنید.
  3. منو ها را با سس تند، سس خردل و سس سالسا سرو کنید.

همچنین ببینید  

از
9
دیدگاه