طرز تهیه آشک گوشتی افغانی خوشمزه با خمیر و سس مخصوص

طرز تهیه آشک گوشتی

 

یکی از خوشمزه ترین غذاهای افغانستان می باشد و در مراسمات عروسی در افغانستان و کابل زینت بخش سفره ها می باشد. اما آشک گوشتی از سه مرحله تشکیل شده ابتدا خمیر را تهیه می کنیم سپس مایه گوشتی و در انتها مواد داخل خمیر را حاضر کرده و همه این ها با هم مخلوط می شود و تزئین می شود. آشک گوشتی بیشتر با لپه تهیه می شود و بسیار خوشمزه و راحت است. با تهیه این غذای خوشمزه با فرهنگ غذایی افغان آشنا شویم سعی کنید بیشتر غذاهای متنوع تهیه کنید و خود را محدود به چند لیست غذایی نکنید زیرا آشپزی همواره پر از یادگیری و تهیه غذاهای جدید است. امروز در پارسی دی آشک گوشتی به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر

آرد۱ کیلوگرم
نمک۱ ق مربا خوری
شکر۱ ق سرخالی غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
روغن۲  ق غذا خوری
آببه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه خورش 

گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
لپه۱/۲ پیمانه
پیاز۲ عدد
رب۳ ق غذا خوری
چوب دارچین۱ تکه
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سبزی

تره۱۰ بسته
گشنیز۲ بسته
روغن۲ ق غذا خوری
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس

ماست۱ پیمانه
سیر۴ حبه
کشک۳ ق غذا خوری

طرز تهیه آشک گوشتی

مرحله اول : آماده سازی سبزی

ابتدا تره ها را خوب شسته و به اندازه دلخواه خرد کنید نباید خیلی درشت و نه خیلی ریز خرد کنید سپس به آن گشنیز اضافه کنید باید دقت کنید سبزی ها کاملا خشک شده باشند سپس به آنها نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و روغن به سبزی های اضافه می کنیم و سبد را کنار می گذاریم.

مرحله دوم : تهیه خمیر آشک

تمام مواد خمیر را داخل کاسه ریخته و هم بزنید تا مخلوط شوند سپس به تدریج شروع کنید به اضافه کردن آب تا مانند خمیر شکل بگیر خمیر بدست آمده را خوب ورز دهید تا نرم شود سپس روی خمیر را بپوشانید تا باقی مراحل خشک نشود و کمی استراحت کند.

مرحله سوم : تهیه خورش آشک

پیاز ها را شسته و داخل قابلمه ریخته و با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک شود سپس گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید لپه و رب را اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود در انتها ۱ تکه چوب دارچین انداخته و مقداری آب بریزید تا لپه پخته شود و خورش روغن بیاندازد.

مرحله چهارم : تهیه سس ماست

ماست را با کشک مخلوط کنید و مقداری به آن نمک و فلفل اضافه کنید و سیر های پوره شده را اضافه کنید و هم بزنید و کف ظرف های مورد نظر ریخته و کنار بگذارید.

مرحله پنجم : کاتر زدن خمیر آشک گوشتی

خمیر را چونه بگیرید و با وردنه نازک باز کنید سپس کاتر بزنید و از مخلوط مواد سبزی (مرحله یکم) مرکز خمیر ریخته و مانند پیراشکی خمیر را روی هم بیاورید و ببندید دقت کنید تمام درزهای خمیر را بگیرید در حین پخت سبزی بیرون نریرید سپس روی خمیر آشک آرد ریخته و داخل سینی بچینید.

مرحله ششم : پخت آشک گوشتی

یک قابلمه را پر آب کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاد سپس خمیر ها آماده شده را به همراه ۱ ق غذا خوری روغن داخل آب در حال جوش ریخته و اجازه دهید خمیر ها داخل آب جوش بمدت ۱۵ دقیقه پخته شوند سپس با کمک آبکش آن ها را از آب جدا کنید و داخل ظرف های که از قبل سس ماست ریخته قرار دهید و روی خمیر مجدد سس ماست را بریزید.

مرحله آخر

خورش آشک را بچشید و نمک را اضافه کنید و چوب دارچین را از داخل خورش بیرون بیاورید سپس خورش را روی خمیرها ریخته و به دلخواه با مقداری تره تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آشک گوشتی

  1. خمیر را باید در حدی ورز دهید که به دست نچسبد.
  2. می توانید فقط از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و لپه را حذف کنید.
  3. برای تزئین می توانید از کمی نعنا خشک و فلفل قرمز استفاده کنید.
  4. برای اینکه خمیر را ببندید کمی دور خمیر را با قلمو آب بزنید به راحتی خمیر بهم می چسبد.

همچنین ببینید 

از
8
دیدگاه