طرز تهیه قابلی پلو افغانی مجلسی و خوشمزه و نکات مهم آن

دستور پخت قابلی پلو افغانی

 

کابلی پلو یا قابلی پلو که به پلو افغانی ها نیز معروف است، یکی از غذاهای کشور افغانستان است. به علت معروف و خوشمزه بودن، امروزه این غذا در ایران و ازبکستان نیز تهیه می شود. در تهیه این غذا از برنج باریک، گوشت گوسفند، هویج، کشمش و خلال پسته و بادام استفاده می شود. اگر به غذاهای شیرین علاقمند هستید، حتما از خوردن این غذا لذت خواهید برد. در این مطلب از وبسایت پارسی دی قصد داریم تا طرز تهیه قابلی پلو افغانی را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنجسه پیمانه
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
هویج۲ عدد
کشمشیک پیمانه
خلال پستهیک قاشق غذاخوری
خلال بادامیک قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
شکریک فنجان
زعفران دمکردهیک قاشق غذاخوری
خلال پرتقالدو قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگییک قاشق غذاخوری
پودر هلنصف قاشق چایخوری
پودر زیرهنصف قاشق چایخوری
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه قابلی پلو مجلسی و خوشمزه

مرحله ۱

ابتدا دو عدد پیاز متوسط را با آب شسته و با چاقو پوست آن را جدا می کنیم. سپس آن را با چاقو به شکل نگینی خرد می کنیم. درون یک ماهیتابه کمی روغن ریخته و آن را بر روی شعله متوسط گاز قرار می دهیم. وقتی که روغن به خوبی داغ شد، پیاز را به آن اضافه می کنیم. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کرده و تفت می دهیم تا نرم و طلایی رنگ شود.

مرحله ۲

در این مرحله حدود ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی را با آب شسته و با ساطور خرد می کنیم. گوشت خرد شده را به ماهیتابه پیاز اضافه می کنیم. گوشت را با پیازها تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند

مرحله ۳

پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه می کنیم. گوشت را همراه با رب گوجه فرنگی آنقدر تفت می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس پودر هل و زعفران دمکرده را به ماهیتابه اضافه می کنیم.

دو پیمانه آب جوش در داخل ماهیتابه ریخته و درب ماهیتابه را می بندیم و صبر می کنیم تا گوشت به آرامی روی شعله ملایم گاز بپزد. نزدیک به یک ربع به پخت کامل گوشت به آن نمک اضافه می کنیم.

مرحله ۴

در این مرحله هویج ها را شسته و پوست می کنیم. هویج ها را به شکل خلالی نازک خرد کرده و سپس در یک ماهیتابه یک قاشق غذاخوری خلال بادام و پسته و یک پیمانه کشمش را که از نیم ساعت قبل در آب خیس کرده بودیم را همراه با هویج خلالی شده در یک ماهیتابه روغن ریخته و تفت می دهیم.

مرحله ۵

پوست پرتغال را شسته و با چاقو به صورت خلال های ریز خرد می کنیم. سپس پوست آن را در آب جوش گذاشته تا به خوبی بجوشد. پس از اینکه کمی جوشید، آن را آبکش می کنیم. اکنون خلال پوست پرتغال را در یک ماهیتابه همراه با روغن پوست پرتغال و یک فنجان شکر تفت می دهیم.

مرحله ۶

اکنون زمان آماده کردن برنج رسیده است. برنجی که از قبل خیس کرده بودیم را آبکش می کنیم. در یک قابلمه تا نصفه آب ریخته و بر روی شعله گاز قرار می دهیم تا بجوشد. هنگامی که آب به جوش آمد، برنج را به آن اضافه می کنیم. کمی صبر می کنیم تا برنج بجوشد و سپس برنج را آبکش می کنیم. اکنون داخل قابلمه را کمی روغن مایع ریخته و کمی برنج آبکش شده را در کف قابلمه می ریزیم.

سپس مقداری از گوشت پخته شده و هویج و خلال بادام و کشمش و پسته را روی برنج ریخته و مجددا بر روی آن برنج می ریزیم. این کار را آنقدر ادامه می دهیم تا همه مواد تمام شوند. سپس درب قابلمه را بسته و قابلمه را بر روی شعله گاز قرار می دهیم. حدود یک ساعت زمان برای دم کردن برنج نیاز است.

مرحله۷

پس از دم کشیدن برنج می توانید آن را در یک دیس زیبا بریزید. روی برنج را نیز با زعفران دمکرده تزئین نمایید. این غذا برای ناهار همراه با سالاد بسیار خوشمزه است.

قابلی پلو افغانی یکی از غذاهای خوشمزه بومی کشور افغانستان است که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد.

در این آموزش سعی کردیم تا طرز تهیه این غذا را به شکل ساده به شما آموزش دهیم. امیدوارم که از این دستور تهیه لذت برده باشید و حتما این غذا را در خانه برای خود و اعضاء خانواده تان تهیه کنید.
همچنین ببینید

طرز تهیه قابلی پلو افغانی مجلسی و خوشمزه و نکات مهم آن
3.4 (68.13%) 32 votes

  • زهره ۲ سال پیش

    این همون قیمه نثار ایرانی هاست

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      مشابه می باشد

      پاسخ
    • دانیال ۲ سال پیش

      تاریخ رو مطالع بفرمایید افغانستان جز ایران بوده و طبیعی هست که غذا ها و فرهنگ مشابهی داشته باشیم

      پاسخ
      • سید کریم خوگیانی ۱۰ ماه پیش

        متاسفانه تاریخی که شما خواندید نیز موثق نیست چون افغانستان هیچ گاهی جز ایران نبوده
        و مشخصه فرهنگ مشترک نیز از همسایه بودن و زبان مشابه ناشی می‌شود !

        پاسخ
  • اوزرا ۱۱ ماه پیش

    لی و لو علامت نسبیت در تورکی است.مثل تهران لی.تبریزلی.گنجه لی( نه گنجعلی). سلقه لی( نه سلقعلی). عمی اوغلی.عمی اوغلو.خمارلو.آیدینلو.اینانلو…..پنجه لی( نه پنج علی)….جاده شبلی( شیب+ لی)..غذای قابلی( قاب+ لی)

    پاسخ