طرز تهیه کله گنجشکی ساده و مجلسی و بسیار راحت برای 4 نفر + فیلم

دستور پخت کله گنجشکی

طرز تهیه کله گنجشکی

 

کله گنجشکی یکی از راحت ترین و بی دردسر ترین غذا ها می باشد که می توانید به راحتی در خانه برای شام یا نهار و یا وقت های که زمان کافی برای تهیه غذا ندارید گزینه بسیار خوبی می باشد. شما می توانید کله گنجشکی را با سیب زمینی و هویج و یا سبزیجات دلخواه خود تهیه کنید. کله گنجشکی از غذا های مورد علاقه اکثریت مردم می باشد. کله گنجشکی با گوشت چرخ کرده تهیه می شود و شما می توانید از سینه مرغ چرخ شده نیز استفاده کنید. کله گنجشکی را می توانید به صورت خوراک با نان تازه سرو کنید و یا می توانید با پلو زعفرانی و ترشی سرو کنید. کله گنجشکی دو سوته تهیه می شود و تمام نکات اینکه وا نرود را به شما یاد خواهیم داد. امروز در پارسی دی طرز تهیه کله گنجشکی ساده و مجلسی را به شما به همراه ویدیو آموزشی یاد خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کله گنجشکی فوری

  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • پودر سوخاری ۲ ق غذا خوری
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • رب ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کله گنجشکی یا سر گنجشکی ساده و مجلسی برای ۴ نفر

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا ۲ عدد از پیاز ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و داخل یک سبد بریزید و آب پیاز را بگیرید تا باعث وا رفتن کله گنجشکی ها نشود. سپس داخل یک کاسه بریزید و گوشت چرخ کرده کم چرب را اضافه کنید و به همراه آن ادویه ها و نمک را اضافه کنید.

مرحله دوم: سرخ کردن مواد

در ادامه پودر سوخاری را اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید تا یکدست و منسجم شود. ورز دادن مواد در تهیه کله گنجشکی نقش مهمی در وا نرفتن دارد. باید به مواد گوشتی استراحت دهید تا وا نروند و مسنجم تر شوند. کاسه را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. سپس از مواد به اندازه دایره های گرد کوچک بردارید و داخل یک تابه که از قبل روغن ریخته و داغ شده است بریزید و سرخ کنید تا طلایی شود، سپس از تابه خارج کنید.

مرحله سوم: تفت دادن سس

در ادامه یکی از پیاز های باقی مانده را نگینی ریز خرد کنید و داخل همان تابه بریزید و سرخ کنید و کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و صبر کنید تا طلایی شود و در ادامه سیب زمینی ها و هویج را پوست بگیرید و نگینی ریز یا مکعبی درشت خرد کنید و به همراه مواد تفت دهید و در انتها رب را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

مرحله چهارم: تهیه کله گنجشکی مجلسی

باید ۱ پیمانه آبجوش داخل سس بریزید و صبر کنید تا شروع به قل قل کند و بعد کله گنجشکی را اضافه کنید و درب قابلمه یا تابه را نیمه باز قرار دهید و اجازه دهید تا سس غلیظ و سبزیجات پخته شود و بعد به همراه نان یا پلو سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کله گنجشکی ساده با طعمی عالی

  1. می توانید سیب زمینی و هویج را حذف کنید و به صورت ساده آن را تهیه کنید.
  2. به دلخواه می توانید در انتها از کمی آبلیموترش استفاده کنید.
  3. می توانید بجای رب از پوره گوجه فرنگی نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه

  • سارا ۸ ماه پیش

    سلام. بسیار عالی بود و تمام نکات گفته شده . سپاسگزارم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۸ ماه پیش

      خواهش می کنم دوس عزیز نوش جان

      پاسخ