طرز تهیه کوفته سرگنجشکی یا کله گنجشکی خوشمزه با آرد نخودچی و سس مخصوص

طرز تهیه کوفته سرگنجشکی

 

کله گنجشکی یا کوفته ریزه یا کوفته قلقلی از نام های این غذا می باشد شما می توانید کوفته سرگنجشکی را با سیب زمینی سرخ کرده با پلو بخورید یا می توانید برای تهیه آش یا کلم پلو یا خورش ها استفاده کنید. تهیه آن بسیار راحت است در واقع این آموزش یک آیتم پایه می باشد زیرا خیلی از غذاها کوفته سرگنجشکی می خواد. شما با کمی خلاقیت می توانید آن ها را به سیخ چوبی بزنید و داخل تابه سرخ کنید یا می توانید با آن خوراک های مختلف تهیه کنید و با نان و سبزی تازه میل کنید. شاید هم خانم های خانه دار تهیه آن را بلد باشند ولی در هنگام سرخ شدن آن ها وا می روند یا ترک میخورند ما به شما یاد خواهیم داد که امروز چه کار کنید که این اتفاق ها برای کوفته سرگنجشکی نیفتد. امروز در پارسی دی کوفته سرگنجشکی با آرد نخودچی و سس مخصوص بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد به همراه نکات آن با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
آرد نخودچی۲ ق غذا خوری
سبزی معطر۱ ق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه و ادویه کاریبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس کوفته 

رب۲ ق غذا خوری
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته سر گنجشکی

مرحله اول : آماده سازی

گوشت چرخ کرده را اگر در فریرز هست چند ساعت قبل بیرون بیاورید تا یخش آب شود. پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید یا می توانید داخل غذاساز یا میکسر ریخته له کتید و مهم ترین کار در تهیه کوفته سر گنجشکی همین گرفتن آب پیاز است که باعث می شود کوفته در مرحله سرخ کردن وا نرود حسابی آن را فشار دهید.

مرحله دوم : مخلوط کردن مواد کوفته سر گنجشکی

گوشت چرخ کرده را با پیاز آب گرفته و سبزی معطر و تخم مرغ و ادویه ها حسابی مخلوط کنید و سپس ورز دهید تا خوب منسجم شود سپس برای نیم ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا منسجم شود.

مرحله سوم : سرخ کردن کوفته سر گنجشکی

گوشت استراحت کرده را بیرون بیاورید و به اندازه دلخواه از آن بردارید و در دست گرد کنید. داخل یک تابه کوچک روغن ریخته تا داغ شود سپس کوفته سر گنجشکی را داخل روغن داغ خوب سرخ کنید.

مرحله چهارم : تهیه سس کوفته سر گنجشکی

داخل همان تابه که کوفته ها را سرخ کردیم پیاز را نگینی ریز یا رنده بزنید و با زردچوبه و فلفل سیاه کمی تفت دهید سپس رب را اضافه کنید و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود و رب خوش رنگ شود سپس مقداری آب اضافه کنید و نمک بزنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاد سپس کوفته سر گنجشکی را داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا سس غلیظ شود و به خورد کوفته ها برود. به همین راحتی کوفته سر گنجشکی ما حاضر است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کوفته سر گنجشکی

  1. تخم مرغ را برای انسجام بیشتر اضافه کردیم می توانید حذف کنید.
  2. می توانید به سس کوفته سر گنجشکی کمی آبلیمو یا آبغوره به عنوان چاشنی بزنید.
  3. مواد را خوب ورز بدید یا می توانید ۵۰ بار داخل کاسه آن بکوبید تا منسجم شود.

همچنین ببینید 

از
5
دیدگاه