طرز تهیه آش کله گنجشکی آسان و خوشمزه با برنج و گوشت قلقلی

دستور پخت آش کله گنجشکی

طرز تهیه آش کله گنجشکی

 

آش کله گنجشکی یکی از آش های سنتی بسیار قدیمی ما ایرانی ها می باشد که امروزه پخت آن بسیار کم رنگ شده ولی شما می توانید در خانه با کمی برنج و ماش و کوفته قلقلی زیز یک آش فوق العاده برای دورهمی یا ایام ماه مبارک رمضان تهیه کنید. این آش خوشمزه از برنج تهیه می شود و بهتر از برنج نیم دانه ایرانی استفاده کنید تا عطر و طعم آن بیشتر باشد. آش کله گنجشکی که می توان به آن سوپ کله گنچشکی نیز گفت بسیار ساده می باشد و برای تنوع غذایی گزینه بسیار خوبی می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش کله گنجشکی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش کله گنجشکی

  • برنج نیم دانه ۱.۵ پیمانه
  • شوید خشک ۲ ق غذا خوری
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • گشنیز و جعفری  ۱۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نعنا خشک ۱ ق غذا خوری
  • سیر ۲ حبه
  • ماش پخته ۱/۲ پیمانه
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آش کله گنجشکی ساده و آسان با برنج

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنح نیم دانه را پا کنید و خوب بشورید و برای چند ساعت خیس کنید. سپس ماش را نیز برای نیم ساعت خیس کنید و با مقداری آب ماش ها را بگذارید تا پخته و نرم شود. گشنیز و جعفری را نیز پاک کنیدو ساطوری ریز خرد کنید.

مرحله دوم: پخت برنج

در ادامه آب برنج خیس خورده را دور بریزید و به همراه ۳ پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و برای ۲ ساعت روی شعله بسیار کم بگذاردی تا برنج خوب پخته و شکفته شود، اگر در حین پخت آب برنج کم شد مقداری آب اضافه کنید و بگذارید تا برنج خوب پخته و لعاب بی اندازد.

مرحله سوم: افزودن ماش

وقتی برنج خوب پخته شد باید شوید خشک را به همراه کمی نمک و ماش پخته شده به برنج اضافه کنید و مداوم هم بزنید. دقت کنید برنج باید کاملا پخته شده باشد و بعد نمک و شوید را اضافه کنید، زیرا شوید مانع پختن برنج می شود. آش را خوب هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله چهارم: تهیه کوفته قلقلی

در ادامه باید ۲ عدد پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و آب پیاز را بگیرید. گوشت را به همراه گشنیز و جعفری و پیاز و کمی نمک و فلفل سیاه و سیر رنده شده خوب مخلوط کنید. مود را خوب ورز دهید تا منسجم شود. می توانید از تیغه غذاساز برای ورز دادن استفاده کنید از مواد گوشتی به کوفته قلقلی های ریز تهیه کنید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

مرحله پنجم: تهیه آش کله گنجشکی

وقتی آش به خوبی لعاب پس داد باید کوفته قلقلی ها را از یخچال خارح کنید و به آرامی داخل آش قرار دهید و برای نیم ساعت اجازه دهید تا آش به خوبی جا افتاده شود. در انتها نمک آش را اندازه کنید و داخل کاسه ریخته و داغ سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش کله گنجشکی

  1. می توانید مخلوط گشینز و جعفری را داخل آش بریزید.
  2. تعداد کوفته قلقلی ها را می توانید به دلخواه کم و زیاد کنید.
  3. برای تزیین می توانید از نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه