طرز تهیه نان هایدی خانگی حجیم و نرم و پنبه ای برای صبحانه و عصرانه

دستور پخت نان هایدی

طرز تهیه نان هایدی

 

نان هایدی یکی از نان های بسیار خوشمزه و خوش بافت است و می توانید کاربرد های زیادی داشته باشد. شما می توانید این نان خوشمزه را به عنوان یک میان وعده برای کودکان برای مدرسه و دانشگاه تهیه کنید. این نان بسیار خوش قلق است و به دلیل داشتن تخم مرغ ور دادن بسیار راحتی دارد. همه مواد همه به پیمانه و هم گرم گقته شده است که بتوانید به راحتی این خمیر را در خانه تهیه کنید و می توانید به صورت مغزدار یا به صورت ساده تهیه کنید و برای سرو با انواع غذا ها استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان هایدی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان هایدی

  • آرد نان فانتزی ۳۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه و ۲ ق غذا خوری
  • شیر ولرم ۱۰۰ گرم معادل ۱/۲ پیمانه
  • نمک ۳ گرم معادل ۱ ق چای خوری
  • شکر ۱۲ گرم معادل ۱ ق غذا خوری
  • شیر خشک قنادی ۵ گرم معادل ۱/۲ ق غذا خوری
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کره ۲۵ گرم نعادل ۱ ق غذا خوری ۱/۴ ق غذا خوری
  • خمیرمایه ۵ گرم معادل ۱.۵ ق چای خوری
  • آب ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه نان هایدی حجیم و نرم و پنبه ای

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

در این رسپی از خمیرمایه فوری استفاده شده است که می توانید از لوازم قنادی تهیه کنید که دیگر نیازی به عمل امدن ندارد ولی اگر در دسترس ندارید می توانید ابتدا خمیر را با آب و ۱ ق غذا خوری شکر عمل بیاورید و بعد مخلوط کنید. در ادامه باید آرد و شیر خشک و نمک  و خمیر مایه و شکر را باهم مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ادامه تخم مرغ را به همراه شیر اضافه کنید و خمیر را هم بزنید و یا می توانید از استند میکسر استفاده کنید و خمیر را ورز دهید و باید کم کم آب را اضافه کنید تا جایی که خمیر کاملا نرم شود و بعد کره ی به دمای محیط رسیده اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

خمیر را به شکل گرد در بیاورید و داخل کاسه چرب شده قرار دهید و برای ۱ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خمیر پف کند و عمل بیاید و بعد از ۱ ساعت باید پف خمیر را با دست بگیرید و از خمیر ۱۴ قسمت تقسیم کنید و روی همه خمیر کاور کنید تا خشک نشود و بعد هر خمیر را بردارید و چانه بگیرید و تا سطح آن صاف باشد.

مرحله چهارم: پخت نان هایدی

در ادامه ۱۰ دقیقه چانه های تهیه شده استراحت دهد. بعد از ۱۰ دقیقه روی سطح آردپاشی شده چانه را باز کنید و خمیر را رول کنید و هر دوطرف خمیر را بسته تا در طول پخت باز نشود و به آن فرم دهید و داخل سینی چرب شده قرار دهید و به دلخواه می توانید بین خمیر از شکلات چیپسی استفاده کنید و بعد برای استراحت آخر باید روی خمیر را بپوشانید برای ۵۰ دقیقه زمان دهید تا حجیم و دوبرابر شود و بعد روی خمیر آردپاشی کنید و با چاقو یا تیغ روی خمیر طرح انداخته و در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه نان پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان هایدی ساده و خوشمزه

  1. درز نان ها باید زیر باشد.
  2. برای ورز دادن باید ۷ دقیقه خمیر را خوب با دست ورز دهید.
  3. میزان آب و آرد تقریبی است و ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد و آب مصرف شود.
  4. اگر خمیر شل بود کمی آرد و اگر سفت بود کمی آب اضافه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه نان هایدی خانگی حجیم و نرم و پنبه ای برای صبحانه و عصرانه
5 (100%) 2 votes

  • مهرنوش ۱۱ ماه پیش

    سلام
    به نظرتون اونجا که گفتین خمیر رو به 14 قسمت تقسیم کنید درسته؟
    چون من این نون رو درست کردم با توجه به مقدار آرد 300 گرم حجم خمیر به دست آمده بعد از استراحت اونقدری نیست که 14 قسمت بشه وزن کل خمیر حدود 540 گرمه که حتی اگه 14 قسمت بشه وزن هر چونه حدود 38 – 39 گرم میشه که اصلا با این اندازه نون جالبی نمیشه.
    من به 6 تقسیم کردم اندازه نون ها بعد از پخت تقریبا اندازه کف دست شد بدون انگشت.
    روی نون ها طلایی و خوشرنگ شد ولی نرم و پنبه ای نشد.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۱ ماه پیش

      سلام دوست عزیز نان ها باید همان کوچیک باشه ولی برای نرم و پنبه ای شدن حتما برای همه نون ها بلافاصله بعد از خارج کردن از فر داخل یک نایلون قرار دهید و پارچه روی آن بکشید و برای 5 دقیقه بگذارید تا بماند و بعد میل کنید کاملا نرم می شود و یا یک کاسه اب داخل فر قرار دهید

      پاسخ
  • مهرنوش ۱۱ ماه پیش

    ممنون از پاسختون
    من که خمیر رو 6 قسمت کردم اندازه نون ها به اندازه کف دست بدون انگشت شد پس اگه 14 قسمت بشه اندازه نون از یک سوم کف دست هم کوچیک تر میشه در این حالت نمیشه رو خمیر تیغ زد و با تصویر نونی که اول رسپی هست خیلی متفاوت میشه ممکنه نرم هم نشه. چون یه لایه کراست کف نونه یه لایه برشته هم روی نون، داخلش بافت خمیری زیادی تو ابن اندازه نون نمی مونه که نرم باشه.
    البته من اول 3 تا رو پختم و بعد از پخت روش پارچه هم کشیدم و دیدم نون ها به ظاهر سفت هستن برای پخت سینی دوم یه کاسه آب داخل فر گذاشتم ولی بازم فرقی نکرد و تا روز بعد هم نسبتا نون سفتی بود.

    پاسخ
  • Womas ۱۰ ماه پیش

    همیشه توی کارتونایی که توی بچگیم میدیدم این نون و به همراه لوبیا میخوردن خیلی دوست داشتم امتحانش کنم. طبق همین دستور نون و پختم عالی شد خیلی هم طعم خوبی داشت و دقیقا تمام خاطرات بچگیم زنده شد. ۱۴ تا چونه از خمیر گرفتم پهن کردم و رول کردم خوب بهشون استراحت دادم روشون با چاقو خط انداختم و اصلا نونا کوچیک نشدن بعدم توی فر از قبل گرم شده دمای ۱۷۵ درجه بیست دقیقه با یه ظرف آب گذاشتم پخت بعدم از فر که دراوردم بلافاصله روشون حوله انداختم نرم و پنبه ای شد اندازه شونم اندازه کف دست شدن

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱۰ ماه پیش

      سلام دوست عزیز بله این نان فوق العاده خوشمزه می باشد نوش جان

      پاسخ