طرز تهیه نان شیرمال کشمشی گردویی حجیم و خوشمزه با فر و بدون فر

دستور پخت نان شیرمال کشمشی

طرز تهیه نان شیرمال کشمشی

 

نان شیرمال کشمشی یکی از نان های بسیار ساده و خوشمزه می باشد که می توانید برای ماه مبارک رمضان و یا برای صبحانه و عصرانه تهیه کنید. نان ها و تهیه آن در خانه کار بسیار راحتی می باشد و شما می توانید نان ها را به شکل های مختلف حالت دهید و در فر طبخ کنید. همه مواد نان به پیمانه و یا همان لیوان دست دار گفته شده است تا بتوانید به سادگی در خانه تهیه کنید. نان شیر مال کشمشی را می توانید با کشمش دلخواه خود تهیه کنید ولی کشمش پلویی بهترین گزینه برای این نان می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان شیرمال کشمشی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال کشمشی حجیم در خانه

  • شیر ولرم ۱ پیمانه
  • آرد ۳ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر ۱ ق چای خوری
  • شکر ۷ ق غذا خوری
  • خمیر مایه ۱ ق غذا خوری
  • زعفران ۱ ق غذا خوری
  • گردو ۱/۴ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کشمش پلویی ۱/۲ پیمانه
  • زرده تخم و کمی زعفران برای رومال

طرز تهیه نان شیرمال کشمشی خانگی با گردو

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا مایه خمیر را باید عمل بیاورید. شیر ولرم را داخل یک کاسه بریزید و به آن ۱  ق غذا خوری شکر و خمیر مایه را اضافه کنید و هم بزنید و روی کاسه را بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا عمل بیاید. حتما دمای شیر را دقت کنید نباید خیلی داغ باشد و در حدی باشد که اگر دست را داخلش فرو کنید نباید بسوزد ولی گرمای دست را تحمل کند.

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ادامه کره ذوب شده را به همراه باقی مانده شکر اضافه کنید و تخم مرغ را به همراه زعفران و بیکینگ پودر و خمیر مایه عمل آمده اضافه کنید و حالا باید شروع به اضافه کردن آرد کنید تا جایی که خمیر جمع شود. خمیر نباید به دست بچسبد و خمیر جمع شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

حالا باید شروع به ورز دادن خمیر کنید. تا جایی که خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید. می توانید از استند میکسر برای ورز دادن استفاده کنید. خمیر را به شکل توپ در بیاورید و داخل کاسه قرار دهید و روی کاسه را با دستمال نخی بپوشانید و برای ۱ الی ۲ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجیم شود.

مرحله چهارم: پخت نان شیرمال کشمشی در فر

بعد از ۲ ساعت پف خمیر را بگیرید و کشمش و گردو را اضافه کنید و کمی ورز دهید. بعد یک قالب انتخاب کنید و کف آن را کمی چرب کنید. از خمیر به اندازه های گلوله های یک پرتقال بردارید و با فاصله از هم داخل قالب قرار دهید و روی نان ها را از رومال گفته شده بزنید. قالب را در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۵ دقیقه در دمای ۱۷۵ درجه بگذارید تا پخته شود.

مرحله پنجم: پخت نان شیرمال کشمشی بدون فر

برای پخت بدون فر باید یک تابه یا قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید و درب تابه را بسته و روی حرارت متوسط و شعله پخش کن بگذارید و برای ۳۰ دقیقه بگذارید تا نان ها پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان شیرمال کشمشی با فر و بدون فر

  1. می توانید یک کاسه آب در فر قرار تا با ایجاد بخار باعث نرم تر شدن نان شود.
  2. می توانید کشمش را بیشتر بریزید.
  3. برای فر های برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه