طرز تهیه کیک شیفون ۴تخم مرغی ساده با پف زیاد، با فر و بدون فر

دستور پخت کیک شیفون ۴تخم مرغی

کیک شیفون ۴تخم مرغی

 

کیک شیفون ۴تخم مرغی یکی از کیک های بسیار پرکاربرد است که می توانید مقدار آن را با توجخ به قالب خود نسبت بگیرید، یعنی مواد را نصف کنید تا کیک ۲ تخم مرغی شیفون داشته باشید و یا مواد را دو برابر کنید و برای یک قالب گرد به قطر ۲۶ سانت تهیه کنید. کیک شیفون ۴ تخم مرغی برای یک قالب گرد به قطر ۱۸ الی ۲۰ سانت مناسب است و پف بسیار خوبی خواهد داشت. کیک شیفون یکی از کیک های پایه می باشد و می توانید برای تولد و مهمانی ها خامه کشی کنید و یا برای کسانی که کیک ساده را دوست دارند تهیه کنید. کیک شیفون در زبان فرانسه به معنی پارچه بسیار لطیف است که در ایران نیز به همین اسم مشهور است. امروز در پارسی دی طرز تهیه کیک شیفون ۴تخم مرغی با فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک شیفون ۴تخم مرغی با پف زیاد

  • تخم مرغ درشت ۴ عدد
  • آرد سفید ۱.۵ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۴ پیمانه
  • آب ولرم ۱/۴ پیمانه
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • بیکینگ پودر ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه کیک شیفون ۴تخم مرغی با فر و بدون فر

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا تمام مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند. سپس با کمک پیمانه آشپزی آن را اندازه کنید. اگر پیمانه ندارید می توانید از یک لیوان دسته دار فرانسوی استفاده کنید. آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا آرد سبک شود. فر را با دمای ۱۸۰ روشن کنید تا گرم شود، برای پخت بدون فر نیز یک قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید تا گرم شود.

مرحله دوم: هم زدن تخم مرغ

در ادامه اصلا نیازی به جداسازی زرده و سفیده نیست. تخم مرغ ها را به همراه وانیل و شکر داخل کاسه ریخته و با همزن برقی به مدت ۷ دقیقه بزنید تا کشدار و کرمی رنگ شود و حجم آن تقریبا دو برابر شود. در ادامه آب ولرم را به همراه روغن مایع اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا از رقیق بودن خارج شود.

مرحله سوم: تهیه مایه کیک شیفون ۴ تخم مرغ

در ادامه باید مخلوط آرد تهیه شده را به تدریج اضافه کنید و با لیسک مواد را در یک جهت فولد کنید یا هم بزنید. اصلا نباید پف مواد را نگیرید. باید گلوله های آرد کاملا باز شود و اصلا آردی داخل مایه کیک نماند. اگر احساس کردید آرد گلوله شده است برای ۳۰ ثانیه با همزن کند بزنید.

مرحله چهارم: پخت کیک شیفون ۴تخم مرغی بدون فر

مواد کیک را داخل قابلمه با قالبی که قرار است کیک را در آن بپزید بریزید و سه بار ظرف را به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود. روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و زوی شعله پخش کن بگذارید و به مدت ۵۰ دقیقه بگذارید تا کیک شیفون ۴ تخم مرغی پخته شود. برای پخت در فر نیز به مدت ۴۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید. کیک را بعد از پخت از قالب خارج کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کیک شیفون ۴تخم مرغی با فر و بدون فر

  1. برای تزئین می توانید صبر کنید تا کیک سرد شود و بعد خامه کشی استفاده کنید.
  2. بعد از ۵۰ دقیقه کیک را از مرکز با خلال دندان چک کنید.
  3. برای فر های برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.

همچنین ببینید

از
29
دیدگاه