طرز تهیه کتلت گیاهی ساده و لذیذ با کینوا و سیب زمینی

طرز تهیه کتلت گیاهی

 

یکی از انواع کتلت ها می باشد که به صورت گیاهی تهیه می شود یعنی فاقد گوشت و تخم مرغ است و مخصوص کسانی است که در رژیم غذایی خاصی به سر می برند یا گیاه خوار و یا وگان می باشند. این افراد از خوردن گوشت و مرغ و لبنیات خودداری می کنند البته باید گفت منظور از گوشت نه فقط گوشت قرمز هر نوع گوشت حیوانی که قابل خوردن است و آنها اهدافی را دنبال می کنند برای مثال آسیب کمتر به اکو سیستم زمین، کمک به حفظ ذخایر آب، حفظ و بهبود سلامتی جسمانی و روانی، کمک به کاهش گرسنگی انسان ها و … هدف های این افراد می باشند اما کتلت گیاهی هم با سویا و هم کینوا تهیه می شود که هر دو بسیار خوشمزه و مقوی هستند و به دلیل اینکه این افراد از گوشت استفاده نمی کنند باید از جایگزین آنها استفاده کنند تا بدن آنها تقویت شود اما کینوا سرشار از پروتئین و انواع ویتامین ها می باشد این دانه که به خاوریار گیاهی نیز شهرت پیدا کرده است یکی از معدود گیاهانی است که منبع خوبی از بهترین ویتامین و پروتئین ها می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه کتلت گیاهی با کینوا و سیب زمینی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

سیب زمینی۲ عدد
پیاز۱ عدد
کینوا سفید۲ پیمانه
آرد نخودچی۳ ق غذا خوری
نمک،فلفل سیاه، زیره، دارچین، تخم گشنیز، پودر میخک، پودر هلبه مقدار لازم

طرز تهیه کتلت گیاهی با کینوا و سیب زمینی

مرحله اول: آماده سازی کینوا

ابتدا باید برای تهیه این کتلت خوشمزه کینوا را بپزیم برای این کار کینوا را بشورید و به همراه کمی آب و روغن زیتون و کمی آب لیموترش داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا کینوا نرم و تمام آب را به خود بگیرد.

مرحله دوم: آماده سازی پیاز و سیب زمینی

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید سپس آب اضافی آن را حسابی بگیرید سپس سیب زمینی ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و با دست خوب فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود وگرنه باعث شل شدن و وا رفتن کتلت می شود.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه کینوا خنک شده را به همراه پیاز و سیب زمینی آب گرفته و آرد نخودچی و تمام ادویه های گفته شده و نمک داخل یک کاسه بریزید و خوب مواد را هم بزنید تا مخلوط شود نیازی به تخم مرغ نیست زیرا خود کینوا چسبندگی کافی را دارد.

مرحله چهارم: سرخ کردن کتلت گیاهی

حالا داخل یک تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس از مواد کتلت بردارید و با دست یا قالب بزنید و داخل روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شود سپس برگردانید و طرف دیگر را نیز سرخ کنید و روی دستمال روغن گیر قرار دهید و به همراه مخلفات دلخواه سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کتلت گیاهی با کینوا

  1. به دلخواه می توانید از فلفل دلمه رنگی یا هویج رنده شده نیز در تهیه این کتلت استفاده کنید.
  2. می توانید از مخلوط کینوا سفید و قرمز استفاده کنید.
  3. اگر زمان کافی برای تهیه کتلت دارید می توانید نیم ساعت مواد را استراحت دهید تا منسجم شود.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه