11 خواص کلم سفید برای کبد، معده، بارداری و دیابت + مضرات

خواص کلم سفید

 

کلم سفید یک گیاه دو ساله سبز است یا بنفش است که به عنوان یک محصول سبزی یکساله رشد می کند و یک کلم معمولا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰ گرم می باشد. اما کلم سبز یا همان کلم سفید خودمان که بسیار رایج است و برای تهیه سالاد و انواع غذا ها استفاده می شود و به خاطر شباهتی که به کاهو دارد در این طبقه بندی قرار می گیرد و در حقیقت از خانواده کلم ها می باشد. سبزیجاتی همچون کلم و کلم پیج و کلم قمری جزء مواد مغذی برای بدن محسوب می شود و اگر سعی دارید که رژیم غذایی خود را ارتقا دهید حتما از کلم در آن استفاده کنید زیرا کالری بسیار کمی دارد و شما می توانید برای سلامتی بیشتر بدن استفاده کنید. اما امروز در پارسی دی خواص کلم سفید را می توانید مشاهده کنید.

جدول ارزش غذایی کلم سفید در هر ۱۰۰ گرم:

NutrientAmount(g)DV(%)
کالری۲۵
چربی۰.۱۰%
کلسترول۰ میلی گرم۰%
سدیم۱۸ میلی گرم۰
پتاسیم۱۷۰ میلی گرم۴%
کربوهیدارت۶ گرم۲%
پروتئین۱.۳ گرم۲%

خواص کلم سفید برای کبد

کلم سفید سرشار از ویتامین C و گوگرد می باشد که این دو ماده هر دو به حذف سموم مانند رادیکال های آزاد و اسید اوریک از بدن شما کمک می کند و آب کلم که حاوی آنتی اکسیدان است نقش بسیار مهمی در سم زدایی کبد دارد و همچنین کلم سفید دارای خواص ضد التهای و سم زادیی نیز است و حتما توجه کنید که بیش از حد استفاده نکنید زیرا کلم دیر هضم و نفاخ است و یا می توانید به صورت پخته این کلم را میل کنید.

خواص کلم سفید برای معده

در کلم سفید گوکز و آمینو اسید موجود است که این دو ماده برای کسانی که زخم معده دارند گزینه خوبی می باشد و علاوه بر آن کلم مقدار زیادی سولفور و ید دارد که در بهبود زخم معده موثر است و مصرف روزانه آب کلم می توانید اثرات خوبی روی زخم معده داشته باشد.

خواص کلم سفید برای بارداری

کلم سفید منبع مهمی از فولات است که به آن اسید فولیک یا ویتامین B9 نیز گفته می شود و فولات یکی از مهم ترین ویتامین ها ضروری برای زنان بادار است زیرا از نقایص مادر زادی لوله عسبی در نوزاد از جمله اسپینا و بیفیدا و شکاف کام و ناهنجاری های قلبی کمک می کند ولی بهتر است به صورت آب کلم این نوشیدنی را زنان باردار میل کنید و به طور منظم در برنامه های خود قرار دهند اما بیماران تیروئیدی باید از مصرف آن اجتناب کنند.

آب کلم

خواص کلم سفید برای دیابت

کلم کالری بسیار کم و فیبر بالایی دارد، پس کلم یک سبزی ایده آل برای بیماران دیابتی می باشد، مقدار فراوانی گلوکز را هضم می کند. خانواده کلم و سبزی مناسب کسانی هستند که دیابت دارند زیرا نشاسته کمی دارد و برای کنتزل سطح قند و خون است.

خواص کلم سفید برای درمان سرماخوردگی

کلم به دلیل وجود ویتامین C می تواند به اثرات سرماخوردگی کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند علاوه بر آن کلم حاوی سولفور است که باعث از بین برفتن عفونت می شود.

خواص کلم سفید برای پوست و مو

سولفور موجود در کلم عفونت های پوستی را درمان می کند و ویتامین ای و آ برای بهبود و پاکسازی پوست می شود و شما می توانید با مصرف روزانه کلم کیفیت پوست را بهبود می بخشد و یا می توانید به صورت موضعی کلم را روی پوست خود قرار دهید و به پاکسازی پوست خود کمک کنید.

خواص کلم سفید برای درمان جوش

کلم حاونی آنتی اکسیدانی به نام فلاوونوئید است که درمان جوش و آکنه را سرعت می بخشد علاوه بر آن مقادیر زیاد سولفور دارد که به دفع باکتری کمک می کند و جوش های صورت را خشک می کند و برای درمان جوش موثر است و می توانید کلم را با آب گرم شستشو دهید و بعد بکوبید و روی پوست قرار دهید این کار به درمان جوش کمک می کند.

خواص کلم سفید

خواص کلم سفید برای یبوست

کلم ادار آور است و علاوه برا آن برای درمان یبوست کمک می کند، مصرف آب کلم برای کنترل دقع و درمان یبوست مفید و توچه داشته باشید کلم سفید نفاخ است و ممکن است مصرف بیش از اندازه باعث مشکلات گوارشی شود.

خواص کلم سفید برای سلامت قلب

آنتوسیانین موجود در کلم سفید می تواند التهاب را سرکوب کند و همین امر موجب به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش پیدا می کنددر کلم مقدار زیادی پلی فنول وجود دارد که می تواند خطر بیماری های عروقی را کاهش دهد و فشار خون را نیز کم کند.

خواص کلم سفید کاهش درد های عضلانی

خواص ضد التهابی موجود در اسیدلاکتیک در کلم سفید باعث کاهش درد های عضلانی می شود و می توانید به صورت موضعی نیز باعث کاهش درد های عضلانی شود.

مضرات کلم سفید

خواص کلم سفید

  1. افزادی که بیماری های پر کاری و کم کاری تیروئید و کواتر و بواسیر و خارش های مزمن دارد بهتر است در مصرف کلم زیاده روی نکنند.
  2. زیاده روی در مصرف کلم می توانید باعث ایجاد ناراحتی های معده و نفخ شکم شود.
  3. کسانی که دارو های رقیقه کننده مانند وافارین می خورند بایستی در خوردن کلم احتیاط کنند.
  4. مصبرف کلم برای کسانی که در بارداری هستند و دچار مشکل تیروئید هستند به دلیل این که غده تیروئید در دوران بارداری دچار اختلال می شود بایستی با احتیاط کلم مصرف کنند.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه