طرز تهیه دسر گلاب جامون هندی خوشمزه و لذیذ و شیرین

دسر گلاب جامون

 

بسیار خوشمزه که این دسر اصالت هندی دارد این شیرینی خوشمزه در نپال و پاکستان و بنگلادش نیز معروف می باشد در بعضی از کشورها به آن مربا گلاب نیز گفته می شود. اسم این دسر از گلاب ایرانی و جامون یک میوه محلی گرفته شده است. طعم و مزه این دسر شبیه به بامیه ایرانی خودمان می باشد. این شیرینی خوشمزه در جشن و عروسی ها در هند نیز تهیه می شود. شما اگر به هند رفته باشید در کنار خیابان ها افراد دستفروش این شیرینی خوشمزه را می فروشند. شیرینی گلاب جامون مانند بامیه در شربت گذاشته می شود. امروز در پارسی دی دسر گلاب جامون بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شکر۱ پیمانه
آب۱ پیمانه
هل۳ الی ۵ عدد
آبلیمو۱ ق غذا خوری
روغن۴ ق غذا خوری
آرد سفید۴ ق غذا خوری
آرد سمولینا۲ ق غذا خوری
شیرخشک قنادی۱ پیمانه
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
زعفرانبه مقدار لازم
گلاببه مقدار لازم

طرز تهیه دسر گلاب جامون

مرحله اول : تهیه شربت

ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا ذرات شکر حل شود سعی کنید برای هم زدن از قاشق فلزی استفاده نکنید زیرا شربت شکرک می زند وقتی کمی قوام آمد هل را بکوبید با کمی زعفران و به دلخواه کمی گلاب اضافه کنید و اجازه دهید کمی غلیظ شود سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید کنار تا خنک شود.

مرحله دوم : تهیه خمیر دسر گلاب جامون

داخل ظرفی آرد سفید به همراه روغن و بیکینگ پودر و آرد سمولینا ریخته و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شود سپس شیرخشک را اضافه کنید و کم کم شیر را اضافه کنید تا خمیر جمع شود (با توجه به آرد ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شیر استفاده شود) وقتی خمیر جمع شد کمی با دست ورز بدهید ( درحد ۱ دقیقه ) سپس از خمیر اندازه یک گردو برداشته و با دست خوب گرد کنید.

مرحله سوم : سرخ کردن گلاب جامون

داخل شیر جوش روغن ریخته تا داغ شود سپس توپک های دسر را داخل روغن داغ با حرارت ملایم بگذارید تا سرخ شود اصلا نباید زیر حرارت زیاد باشد کم کم رنگ دسر قهوه ای و طلایی می شود.

مرحله آخر

وقتی دسر گلاب جامون طلایی شد آن را از روغن خارج کرده و در شربت سرد بگذارید تا ۱ ساعت بماند تا شربت جذب شیرینی شود سپس از شربت خارج کرده و با پودر پسته یا نارگیل تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دسر جامون

  1. هل را خود بکوبید زیرا عطر بیشتری نسبت به پودر هل دارد.
  2. برای اینکه شربت جذب شود حتما باید سرد باشد و شیرینی داغ.
  3. دسر گلاب جامون را تا چند روز داخل یخچال می توانید نگهداری کنید.
  4. شیر خشک قنادی با شیر خشک کودک متفاوت است از عطاری ها یا لوازم قنادی می توانید تهیه کنید.
  5. حتما شیرینی داخل روغن شناور باشند.
  6. می توانید کمی کره داخل روغن بریزید تا طعم بی نظیری به این دسر بدهد.

همچنین ببینید

طرز تهیه دسر گلاب جامون هندی خوشمزه و لذیذ و شیرین
4 (80%) 10 votes