طرز تهیه نان تونسی خانگی نرم و خوشمزه بدون فر با خمیر مایه

طرز تهیه نان تونسی

 

یکی از آسان ترین راه های تهیه نان خانگی می باشد که با حداقل امکانات تهیه می شود شما برای تهیه این نان های بسیار خوشمزه نیازی به فر ندارید و خیلی راحت داخل تابه می توانید آن را سرخ کنید. این نان بافت سبک و پفکی و بسیار نرمی دارد و می توانید هم برای صبحانه و هم عصرانه و یا همراه با غذاهای خود سرو کنید. پختن این نان اصلا کار پیچیده ای نیست و بسیار سرگرم کننده نیز می باشد و شما با مقداری مواد می توانید لحظات خوبی را در کنار خانواده رقم بزنید. امروز در پارسی دی نان تونسی خانگی نرم و خوشمزه بدون فر با خمیر مایه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

آب ولرم۱/۲ پیمانه
آرد۲ پیمانه
شکر۱ ق غذا خوری
نمک۱/۲ ق چای خوری
روغن مایع۳ ق غذا خوری
خمیر مایه۱ ق غذا خوری

طرز تهیه نان تونسی خانگی با خمیر مایه بدون فر

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا آب ولرم را داخل کاسه یا لیوان بلند بریزید و شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود سپس خمیر مایه را بریزید و هم بزنید روی ظرف را برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا عمل بیاد و خمیرمایه کف کند اگر از خمیرمایه فوری استفاده می کنید نیازی به عمل آوری نیست و می توانید با سایر مواد مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ادامه آرد را وسط کاسه ریخته و نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید و سه بار الک کنید تا هوا بخورد سپس روغن مایع را به همراه خمیرمایه عمل آمده اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر وسط کاسه جمع شود اگر خمیر خیلی شل بود مقدار بیشتری آرد بریزید و اگر سفت بود قاشق قاشق آب ولرم اضافه کنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

سپس خمیر بدست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود و حالت کشسانی داشته باشد سپس خمیر را به شکل توپ دربیاورید و داخل کاسه قرار دهید و روی آن را بپوشانید و برای ۱ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا خمیر پف کند.

مرحله چهارم: استراحت مجدد خمیر

بعد از عمل آمدن و پف کردن خمیر پف آن را با مشت بگیرید سپس از خمیر ۸ چانه بگیرید و داخل سینی چرب شده قرار دهید و چانه ها را کمی با دست فشار دهید تا پهن شود سپس روی خمیر را پارچه بگذارید و برای ۳۰ دقیقه مجدد استراحت دهید.

مرحله پنجم: سرخ کردن خمیر

در ادامه داخل یک تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس با احتیاط یکی از چانه ها را داخل تابه قرار دهید به طوری که پف آن نخوابد سپس آن را سرخ کنید تا بیشتر پف کند و طرف دیگر را نیز برگردانید تا طلایی شود به همین راحتی نان تونسی ما حاضر شده است. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه نان تونسی بدون فر

  1. بیش از اندازه آرد اضافه نکنید که خمیر خشک و پف نکند.
  2. آب ولرم باید به طوری باشد که دست تحمل گرمای آن را داشته باشد تا خمیرمایه عمل بیاد.
  3. اگر بعد از گذشت ۱ ساعت خمیر کم پف کرد مقدار زمان استراحت را بیشتر کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه نان تونسی خانگی نرم و خوشمزه بدون فر با خمیر مایه
3.2 (64%) 5 votes