طرز تهیه نان تافتون خانگی خوشمزه و نرم با خمیر مایه به روش سنتی

دستور پخت نان تافتون

طرز تهیه نان تافتون

 

نان تافتون یکی از انواع نان های بسیار خوشمزه و نرم است که شما می توانید به سادگی در خانه تهیه کنید. این نان بسیار ساده را می توانید به راحتی روی گاز یا روی ساج در خانه تهیه کنید و یا حتی اگر تنور گازی در خانه دارید می توانید این رسپی فوق العاده را تست کنید و این نان خوشمزه را آماده کنید. نان تافتون با خمیر مایه تهیه می شود و به روش سنتی به شما یاد خواهیم داد تا یک نان خوشمزه و پف دار برای صبحانه یا شام خود تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان تافتون خانگی به روش سنتی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه نان تافتون خانگی

  • آرد ۲۵۰ گرم یا ۲.۵ پیمانه
  • آب ولرم ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم یا ۱/۲ پیمانه
  • پودر خمیر مایع فوری ۱ ق مربا خوری
  • نمک ۱ ق چا یخوری
  • روغن مایع ۴ ق غذا خوری
  • شکر ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه نان تافتون با خمیر مایه به شکل سنتی در خانه

مرحله اول: عمل آوری خمیر

ابتدا آب ولرم را داخل یک کاسه یا لیوان ریخته و شکر را اضافه کنید و هم بزنید و بعد خمیر مایه را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید. دقت کنید میزان ولرمی آب باید به طوری باشد که نه خیلی سرد نه خیلی داغ باشد و زمانی که انگشت را داخل آن فرو کنید گرما را احساس کند ولی نسوزد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه آرد را به همراه نمک داخل یک کاسه الک کنید و خمیر مایه عمل آمده را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر شکل بگیرد و در انتها روغن مایع را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد خمیر برود. در این مرحله اگر نیاز بود مقدار بیشتری آب اضافه کنید تا خمیر جمع شود و اگر نیاز بود آرد بیشتری اضافه کنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه خمیر را باید به مدت ۱۰ دقیقه با دست خوب ورز دهید. می توانید برای ۱۰۰ بار خمیر را داخل کاسه کوبیده تا نرم شود و یا می توانید از استند میکسر برای ورز دادن استفاده کنید. خمیر را به شکل توپ در بیاورید و داخل کاسه ای قرار دهید و روی کاسه را پوشانده و برای ۱ ساعت زمان دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله چهارم: پخت نان تافتون

بعد از استراحت پف خمیر را بگیرید و به چانه های یک اندازه ۷۰ گرمی تقسیم کنید. روی چانه ها را بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه مجدد استراحت دهید. ساج یا تابه ای نچسبی را روی گاز قرار دهید تا داغ شود. هر چانه را به صورت دایره ای باز کنید و داخل تابه گرم شده قرار دهید تا یک طرف آن حباب بزند و پف کند. سپس برگردانید و طرف دیگر را نیز بپزید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان تافتون در خانه

  1. می توانید به دلخواه روی نان ها زیره یا سبزی معطر بریزید.
  2. نان ها را بعد از پخت حتما لای دستمال قرار دهید تا نرم باقی بماند.
  3. میزان آب و آرد دقیق نمی باشد و با توجه به انواع آرد ها متفاوت است.

همچنین ببینید  

طرز تهیه نان تافتون خانگی خوشمزه و نرم با خمیر مایه به روش سنتی
3 (60%) 2 votes