طرز تهیه نان خالا یا هالا ساده و خوشمزه با خمیر مایه و عسل

طرز تهیه نان خالا

 

هالا یا چالا که با تلفظ های مختلفی گفته می شود و در اصل برای اسرائیل می باشد و یکی از نان های بسیار خوشمزه به حساب می آید. خمیر نان خالا یا هالا باید به صورت بافت دربیاد و در فر پخته شود شما به راحتی می توانید این نان را در منزل تهیه کنید و بسیار مناسب افطار و عصرانه و یک صبح پر انرژی می باشد. بافت این نان بسیار لطیف و پنبه ای می باشد و عطر و طعم فوق العاده دارد. می توانید برای تهیه نان خالا از آرد سفید یا آرد فانتری استفاده کنید. امروز در پارسی دی نان خالا با خمیر مایه و عسل را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد نان۵۲۰ گرم
نمک۱ ق چای خوری
روغن مایع۶۰ گرم
آب ولرم  یا شیر۱۰۰ گرم
خمیر مایه فوری۲ ق چای خوری
عسل۱۰۰ گرم
تخم مرغ۳ عدد
زرده تخم مرغ۲ عدد

طرز تهیه نان هالا یا خالا با خمیر مایه و عسل

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا عسل و شیر یا آب ولرم را با هم مخلوط کرده تا عسل کاملا حل شود سپس روی آن خمیر مایه فوری بریزید و هم بزنید و ده دقیقه روی ظرف را بپوشانید تا خمیرمایه عمل بیاد اگر از خمیرمایه فوری استفاده می کنید نیازی به عمل آوری نیست و می توانید مستقیم با مواد مخلوط کنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر

در ادامه ۳ عدد تخم مرغ را به همراه روغن و نمک و خمیرمایه عمل آمده داخل کاسه ریخته و هم بزنید تا یکدست شوند سپس در ادامه شروع به افزودن آرد کنید تا جایی که خمیر وسط کاسه جمع شود با توجه به آردهای مختلف شاید کمتر و بیشتر آرد مصرف شود پس به یکباره اضافه نکنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه با دست خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود می توانید برای ورز دادن از استند میکسر استفاده کنید خمیر را به شکل توپ دربیاورید و در جای گرم به مدت ۱.۵ ساعت قرار دهید تا پف کند.

مرحله چهارم: بافت خمیر

بعد از حجم گرفتن خمیر پف آن را با مشت بگیرید و به ۵ قسمت تقسیم کنید و خمیر ها را رول کنید و به شکل بافت خمیر را ببافید سپس داخل سینی فر قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و مجدد نیم ساعت استراحت دهید.

مرحله پنجم: پخت نان خالا

در ادامه زرده تخم مرغ را با کمی شیر مخلوط کنید و هم بزنید و با قلمو روی نان را رومال کنید و نان را در فر از قبل گرم شده به مدت ۴۰ الی ۴۵ دقیقه قرار دهید تا نان به خوبی پخته و طلایی شود در انتها چند دقیقه روی فر را روشن کنید تا سطح نان طلایی شود.نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه نان هالا

  1. شما می توانید خمیر را بعد از بافت داخل قالب لوف قرار دهید و بعد در فر بگذارید.
  2. می توانید برای مواد رومال کمی پودر هل نیز اضافه کنید.
  3. یک کاسه آب داخل فر قرار دهید تا نان ها نرم شوند.
  4. اگر دوست دارید سطح نان براق باشد کمی با عسل رقیق شده بعد از خارج کردن از فر رومال کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه