طرز تهیه نان ماچا ساده با خمیر مایه فوری و پودر ماچا مرحله به مرحله

طرز تهیه نان ماچا

 

یکی از خوشمزه ترین و مفیدترین نان ها می باشد که از یک خمیر و یک کرم میانی که از ماچا تهیه شده است پخته می شود اما ماچا یک نوع پودر چای است که برای کشور ژاپن است و بیشتر در این کشور رشد می کند و مبدا پیدایش ماچا به قرن هشتم میلادی برمی گردد و در بیشتر مناطق زاپن این چای رشد می کند ولی هوای مرطوب و تپه های با شیب زیاد برای این چای بهترین منطقه می باشند و علت منحصر به فرد بودن این پودر به روش کاشت آن می باشد رنگ ماچا سبز رنگ و بوی ملایم تقریبا شیرین دارد. نان ماچا به چند مرحله استراحت نیاز دارد پس خیلی دقت کنید تا یک نان خوشمزه با بافت عالی داشته باشید. امروز در پارسی دی نان ماچا با خمیر مایه فوری و پودر ماچا را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

شیر سرد۵۵ گرم
تخم مرغ۵۰ گرم
آرد نان۴۱۵ گرم
نمک۴ گرم
پودر شیر خشک۱۵ گرم
شکر۶۵ گرم
کره هم دمای محیط۴۵ گرم
آب سرد۱۶۵ گرم
خمیرمایه فوری۵ گرم

مواد لازم برای کرم نان

کره۱۰۵ گرم
شکر۴۰ گرم
تخم مرغ۳۰ گرم
آرد۵۰ گرم
شیرخشک قنادی۷۰ گرم
پودر ماچا۵ گرم

طرز تهیه نان ماچا با خمیر مایه فوری و پودر ماچا

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

دقت کنید برای رسیدن به یک نان خوشمزه و با بافت عالی باید تمام مواد را اندازه کنید. در تهیه این نان از خمیر مایه فوری استفاده شده که نیازی به عمل آوری ندارد پس شیر را به همراه تخم مرغ و نیمی از آب و خمیرمایه فوری داخل کاسه بریزید و هم بزنید سپس آرد و نمک و شیرخشک و شکر را اضافه کنید و کم کم مواد را هم بزنید تا جمع شود اگر از استند میکسر استفاده می کنید آن را به مدت ۵ دقیقه ورز دهید سپس داخل همان کاسه سلفون کشیده و خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله دوم: استراحت دوم

حالا بعد از ۲۰ دقیقه مجدد خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه با دست و به مدت ۷ دقیقه با دستگاه ورز دهید ابتدا سرعت دستگاه را کند کنید سپس زیاد کنید تا خمیر نرم و لطیف شود سپس کره هم دمای محیط را اضافه کنید و ورز دهید و خمیر را به شکل توپ دربیاورید و برای ۲ ساعت استراحت دهید تا خمیر حجیم شود و حالا از خمیر چانه های ۱۰۰ گرمی گرفته و به ۸ چانه تقسیم کنید و روی یک سینی قرار دهید و به مدت ۲۵ دقیقه مجدد استراحت دهید تا حجم بگیرد.

مرحله سوم: تهیه کرم

برای تهیه کرم ماچا ابتدا کره نرم شده را به همراه شکر مخلوط کنید تا یکدست شود سپس تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید و هم بزنید و بعد آرد و شیرخشک را روی مواد الک کنید در انتها پودر ماچا را اضافه کنید و هم بزنید تا کرم یکدست شود.

مرحله چهارم: تهیه نان ماچا

حالا هر چانه خمیر را با وردنه به شکل مستطیل باز کنید و روی خمیر را با پالت کرم ریخته و صاف کنید سپس آن را رول کنید و هر رول را کمی روی سطح کار رول کنید تا طول رول به ۳۵ سانت برسد سپس هر رول را از وسط با چاقو به دو نیم کنید و مانند گیس باف آن را ببافید و داخل سینی فر قرار دهید و روی خمیر را پوشانده و برای ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله پنجم: پخت نان ماچا

در ادامه روی نان ها را با زرده یا زعفران رومال کنید و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۹۰ قرار دهید تا پخته و طلایی شود سپس بعد از خنک شدن از روی سینی جدا کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور تهیه نان ماچا

  1. استراحت در خمیر نان ماچا بسیار مهم است و باید همه مراحل را با دقت انجام دهید.
  2. می توانید نان ها را با کرم به شکل دلخواه بپیچید.
  3. برای فر برقی دما را کمتر تنظیم کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه