طرز تهیه نان تویستی خانگی ساده با شیر و خامه و خمیر مایه فوری

طرز تهیه نان تویستی

 

یکی از انواع نان ها می باشد که بسیار ساده و خوشمزه است تویستی که به معنی پیچ خوردگی یا تاب خوردگی می باشد بین المللی است و در سراسر جهان تهیه می شود. می توانید این نان خوشمزه را برای ماه مبارک رمضان یا میان وعده و یا صبحانه و عصرانه تهیه کنید و از بافت نرمی و پنبه ای آن لذت ببرید در گذشته این خمیر را روی چوب درختان توس یا بید یا فندوق درست می کردند که شاخه آنها ۲۰ سانت طول داشت و ضخامت نان ۲ الی ۱.۵ سانتی متر می باشد. آتش باید انقد بسوزد تا فقط زغال آن که قرمز شده باقی بماند سپس خمیر را روی چوب تاب می دادند و روی آتش می پختند وقتی نان کاملا پخته شده با فشار ساده از روی چوب جدا می کردند و به همراه کره یا مارمالاد می خوردند، خمیر این نان کاملا ساده است و از خمیرمایه تشکیل شده است البته در بعضی از رسپی ها از بیکینگ پودر نیز استفاده می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان تویستی نان تویستی یکی از انواع نان ها می باشد که بسیار ساده و خوشمزه است تویستی که به معنی پیچ خوردگی یا تاب خوردگی می باشد  را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

شیر۱ پیمانه
خمیر مایه فوری۱ ق غذا خوری
شکر۵ الی ۶ ق غذا خوری
کره۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
خامه صبحانه۱ ق غذا خوری
آرد۳ پیمانه تقریبی
زعفران دم کرده غلیظ۳ ق غذا خوری

طرز تهیه نان تویستی با شیر، خامه و خمیرمایه فوری

مرحله اول: جوشاندن شیر

ابتدا شیر را اندازه کنید و داخل یک شیر گرم کن بریزید سپس روی حرارت کم قرار دهید و بگذارید کمی شیر گرم شود همین که شیر گرم شد کره را اضافه کنید و هم بزنید تا کره ذوب شود اصلا نباید شیر به جوش بیاد و یا ته بگیرد وقتی کره ذوب شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

۲ پیمانه از آرد را الک کنید و داخل کاسه بریزید بهتر است آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود سپس خمیرمایه فوری که نیازی به عمل آوری ندارد را به همراه شکر اضافه کنید و هم بزنید حالا وسط مواد را گود کنید و مخلوط شیر و کره خنک شده را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد خوب به خورد هم برود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه تخم مرغ و خامه را اضافه کنید در این مرحله ممکن است مواد چسبنده شوند ۱ پیمانه دیگر آرد را کنار دست خود قرار دهید و کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر بدست نچسبد سپس روی سطح آردپاشی شده خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید می توانید از استند میکسر نیز برای ورز دادن خمیر استفاده کنید سپس داخل کاسه قرار دهید و برای ۱ ساعت داخل دمای محیط بگذارید تا پف کند.

مرحله چهارم: تهیه نان تویستی

بعد از گذشت ۱ ساعت که حجم خمیر دو برابر شد پف را با دست بگیرید و خمیر را به ۶ چونه تقسیم کنید سه چونه را به صورت گیسو بافت یا به صورت رولی آن را دربیاورید و داخل یک قالب یا سینی فر قرار دهید و مجدد برای نیم ساعت دیگر استراحت دهید تا حجیم شود.

مرحله پنجم: پخت نان تویستی

در ادامه زعفران را با کمی شیر رقیق کنید و نان را رومال کنید سپس در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا پخته شود بعد از پخت همان طور که داغ است مخلوط عسل و آب رقیق شده را با قلمو روی نان ها بزنید و برای ۲ دقیقه یک نایلون روی نان بکشید و دستمال بی اندازید و بعد سرو کنید این کار باعث نرم شدن بافت نان می شود نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت نان تویستی

  1. اگر خمیرمایه فوری ندارید می توانید ۱/۲ پیمانه از مقدار شیر را بردارید و با کمی شکر عمل بیاورید سپس به مواد اضافه کنید.
  2. عسل باعث خوش رنگ شدن و براق شدن نان تویستی می شود.
  3. اگر بعد از ۱ ساعت حجیم نشده بود زمان بیشتری بدهید.
  4. از سالم بودن خمیرمایه فوری خوب مطمئن شوید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه