طرز تهیه نان اهری زنجبیلی خانگی تبریزی بدون فر و با پیمانه

دستور پخت نان اهری

طرز تهیه نان اهری

 

نان اهری یکی از نان های سنتی برای آذربایجان شرقی و تبریز می باشد که برای استان اهر است و جزء سوغات این شهر محسوب می شود و در ماه مبارک رمضان تقریبا به وفور در همه قنادی ها به خصوص در تبریز یافت می شود. نان اهری در سال ۱۳۹۴ از سوی میراث فرهنگی و گردشگری جزء آثار غیر ملموس به ثبت رسیده است. نان اهری بافت نرم و ترد دارد و عطر قالب زنجبیل و هل بسیار خوبی دارد. اهر جزء دسته کلوچه ها می باشد و مانند کلوچه لاهیجان است ولی خیلی ناشناخته مانده است شما می توانید این نان خوشمزه را برای عصرانه و یک میان وعده جذاب تهیه کنید. امروز در پارسی دی نان اهری زنجبیلی خانگی بدون فر و با پیمانه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه نان اهری خانگی

  • پودر قند ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن مایع ۸۰ گرم
  • ماست پرچرب ۸۰ گرم
  • آرد سفید حدود ۳۰۰ گرم
  • بیکینگ پودر ۱ ق مرباخوری
  • سرکه ۱ ق مربا خوری
  • پودرهل ۱/۴ ق چای خوری
  • زنجبیل ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه نان اهری با پیمانه زنجبیلی بدون فر

مرحله اول: هم زدن تخم مرغ

ابتدا تخم مرغ را با پودر قند داخل کاسه ریخته و با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه خوب هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن ماست

در کاسه جداگانه ماست را با سرکه و بیکینگ پودر مخلوط کنید و کمی صبر کنید تا بیکینگ پودر و سرکه باعث شود کمی ماست پف کند سپس به مخلوط تخم مرغی بالا اضافه کنید.

مرحله سوم: افزودن روغن مایع

در ادامه روغن مایه و پودر هل و زنجبیل را اضافه کنید و برای ۱ دقیقه دیگر هم بزنید سپس شروع به اضافه کردن آرد کنید تا جایی که خمیر وسط کاسه جمع شود. اگر کمی خمیر چسبناک بود مهم نیست زیرا بعد از استراحت برطرف می شود خمیر را کمی ورز دهید و داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا چسبندگی خمیر کم شود.

مرحله چهارم: تهیه نان اهری

از خمیر به اندازه نارنگی یا کوچک تر بردارید و در دست به آن شکل دهید تا گرد شود سپس با کف دست روی خمیر را فشار دهید تا کمی پهن شود و روی سینی فر که از قبل کاغذ روغنی انداختید با فاصله از هم قرار دهید.

مرحله پنجم: پخت نان اهری بدون فر

برای رومال نان اهری یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه کمی زعفران هم بزنید و با قلمو روی نان بمالید بعد با چنگال روی نان خط بیندازید و به دلخواه کنجد یا تخم خرفه روی نان ها بپاشید. حالا کف قابلمه مورد نظر کاغذ روغنی انداخته و روی شعله پخش کن قرار دهبد تا گرم شود نان ها را داخل قابلمه قرار دهید و درب قابلمه دمکنی قرار داده و برای ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پخته شود.

مرحله ششم:پخت نان اهری با فر

برای پخت با فر سینی فر را در فر از قبل گرم شده قرار دهید و دما را روی ۱۸۰ و زمان ۲۵ دقیقه تنظیم کنید تا نان ها پخته شود سپس روی نان را برای چند دقیقه گریل کنید و بعد از خنک شدن از روی سینی جدا کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نان اهری تبریزی

  1. برای براق شدن نان می توانید کمی عسل را با آب گرم مخلوط و با قلمو روی نان ها بزنید.
  2. میزان افزودن آردها متفاوت است و ممکن است کمتر یا بیشتر آرد بخواهد پس یکباره آرد را نریزید.
  3. برای فرهای برقی و توستر دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
  4. به دلخواه می توانید مقداری زنجبیل نیز اضافه کنید.

همچنین ببینید

از
6
دیدگاه