طرز تهیه نان پیتا عالی در ماهیتابه و روی گاز برای شاورما و ساندویچ ها

طرز تهیه نان پیتا

 

یکی از نان های بسیار خوشمزه عربی است که می توانید برای ساندویچ و تهیه غذای شاورما استفاده کنید. نان پیتا در واقع برای کشورهای خاورمیانه ای بوده و قدمت بسیار بالایی دارد در زمان بابل ها که تهیه نان مرسوم بود دقیقا جایی که قدیمی ترین رسپی تهیه نان از آنجا نشات گرفته است آنها نان ها را روی تخته سنگ های داغ تهیه می کردند. نان پیتا در واقع یک نان بادکنکی است زیرا وقتی روی گاز می پزید شروع به پف کردن می کند و باعث می شود وسط نان راحت باز شود و شما انواع و اقسام ساندویچ ها را با آن درست کنید و زمانی که پف می کند شما را بسیار هیجان زده خواهد کرد. آیا واقعا تهیه نان پیتا در منزل ارزش دارد؟ به جرات می توان گفت بله زیرا نان هایی که در فروشگاه هستند تازه نیستند و از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست شما با مقدار کمی مواد می توانید تعداد بیشتری ساندویچ تهیه کنید. حتما پیشنهاد می کنیم نان پیتا را برای یکبار در منزل تهیه کنید تا جادوی یک نان تازه و گرم و خانگی را تجربه کنید. امروز در پارسی دی نان پیتا در ماهیتابه و روی گاز را به شما آموزش خواهیم داد سعی کنید برای رسیدن به نان با کیفیت تمام مواد را با ترازو اندازه کنید با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد گندم۳۵۰ گرم
خمیر مایه فوری۸ گرم
نمک۵ گرم
شکر۱۰ گرم
آب حدود۱۵۰ گرم
روغن مایع۳۰ گرم

طرز تهیه نان پیتا در ماهیتابه

مرحله اول : عمل آوری خمیر

ابتدا آب را ولرم کنید دمای آب در فعال شدن خمیر مایه بسیار مهم است دمای حدود ۵۰ الی ۵۵ درجه کافی می باشد اگر دماسنج ندارید با انگشت دست چک کنید نباید آنقدر داغ باشد که دست را بسوزاند سپس خمیر مایه و شکر را اضافه کنید و هم بزنید و برای ۱۰ دقیقه روی ظرف بگذارید تا خمیر مایه فعال شود و کف کند.

مرحله دوم : تهیه خمیر نان پیتا

خمیر مایه عمل آمده را داخل کاسه ریخته و روغن مایع را اضافه کنید و شروع به اضافه کردن آرد کنید تا جایی که خمیر جمع شود بسته به آرد شما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد بخواهد پس آرد را یکباره اضافه نکنید و اگر نیاز بود قاشق قاشق اضافه کنید اضافه کردن آرد بیش از حد نان را سفت می کند بعد از اینکه خمیر جمع شد شروع به ورز دادن خمیر کنید برای ۱۰ دقیقه خمیر را خوب ورز دهید و داخل یک کاسه گذاشته و روی کاسه را با سلفون بپوشانید و در جای نسبتا گرم قرار دهید و اجازه دهید حجم خمیر دو برابر شود و پف کند این مرحله ممکن است ۳۰ دقیقه طول بکشد.

مرحله سوم : استراحت دوم خمیر

بعد از حجم گرفتن خمیر نان پیتا، پف آن را با مشت بگیرید و از خمیر چونه های ۶۰ گرمی بگیرید و به روی یک سینی آرد پاشی شده بمدت ۱۵ دقیقه مجدد استراحت دهید تا خمیر دوباره کمی پف کند.

مرحله چهارم : پخت نان پیتا با گاز

سطح کار را آرد پاشی کنید و هر چانه خمیر نان پیتا را با کمک وردنه به قطر ۱ میلی باز کنید. یک تابه نچسب را روی گاز قرار دهید و اجازه دهید تا داغ شود اصلا چرب نکنید نان پیتا وردنه کشی شده را داخل تابه قرار دهید و زمانی که حباب زد برگردانید شروع به پف کردن می کند و نان دو پوسته می شود به همین ترتیب همه های خمیر ها را پخته و لای دستمال تمیز نگهداری کنید و برای ساندویچ های خود استفاده کنید. نان پیتا ما حاضر است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان پیتا

  1. می توانید نان پیتا را در فر نیز تهیه کنید.
  2. با وردنه کشی درست و یکدست و حرارت بالای تابه نان پیتا مثل توپ باد می کند.
  3. برای هم زدن خمیر با آرد از قاشق چوبی استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
14
دیدگاه