طرز تهیه ته چین عدس پلو خوشمزه و مجلسی با گوشت و مرغ

طرز تهیه ته چین عدی پلو

 

ته چین یکی از غذا های اصیل ایرانی است که با تنوع بسیار زیادی طبخ می شود. ته چین تشکیل شده از لایه ای ترد و طلایی و مواد میانی که اسم ته چین را به خود اختصاص می دهد. در رستوران ها ته چین معمولا به شکل ته دیگی ضخیم و ترد در کنار همه غذاها سرو می شود ته چین را برای مراسم و پذیرایی های خاص تهیه می کنند. ته چین عدس پلو هم یک ته چین خوشمزه و متفاوت است که می توان آن را با مرغ و یا گوشت طبخ کرد. امروز در پارسی دی ته چین عدس پلو را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۴ پیمانه
عدس۱ پیمانه
گوشت مرغ و یا گوسفندی۴۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
زعفران غلیظ دم شده۴ قاشق غذا خوری
ماست چکیده و یا خامه ای۵ قاشق غذا خوری
روغن مایع۵ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
کشمش پلوییبه میزان لازم
نمک، پودر هلبه میزان لازم

طرز تهیه ته چین عدس پلو مجلسی

مرحله اول: آماده سازی گوشت

ابتدا گوشت و یا مرغ را به همراه پیاز و کمی زردچوبه و چوب دارچین می پزیم و بعد پخت گوشت ها را ریش ریش کرده و آماده می گذاریم.

مرحله دوم: آماده سازی عدس

عدس ها را شسته و به مدت ۲ ساعت خیس می کنیم. حالا داخل قابلمه ای ریخته به همراه آب اجازه می دهیم تا کاملا پخته شود و زمانی که پخت آب آن را جدا کرده و داخل ظرف در بسته نگه می داریم تا عدس ها خشک نشوند.

مرحله سوم: آماده سازی برنج

برنج را می شوییم و به مدت ۲ ساعت در آب و نمک خیس می کنیم. حالا داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا به جوش بیاد حالا آب اضافی برنج را جدا کرده و برنج را داخل آب در حال جوش می ریزیم و زمان می دهیم تا وقتی که برنج ها به همراه جوشیدن آب به سطح بیایند در این مرحله برنج را آبکش می کنیم و روی آن آب ولرم می ریزیم.

مرحله چهارم: آماده سازی مواد ته چین

داخل کاسه بزرگ و تمیزی تخم مرغ ها را شکسته و کمی مخلوط می کنیم تا از حالت لختگی خارج شود سپس ماست، زعفران، پودر هل و روغن را افزوده کاملا مخلوط می کنیم. حالا نیمی از برنج آبکش شده را افزوده و به آرامی مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم: چیدن لایه های ته چین

ته قابلمه و یا قالب های کوچک ته چین را چرب کرده مواد ته چین را ته قالب ریخته و سطح برنج را خوب صاف و فشرده می کنیم و یک لایه از عدس روی قسمت زعفرانی می ریزیم و گوشت را با فاصله ۱ سانتی متری از دیواره قابلمه روی عدس ها ریخته و دوباره کمی فشرده کرده در نهایت برنج سفید را ریخته و کمی فشار می دهیم و درب ظرف را بسته و اجازه می دهیم تا ته چین دم بکشد.

مرحله ششم: تزئین و سرو ته چین

بعد از گذشت حدودا ۴۵ دقیقه کره را روی حرارت گرم کرده و روی ته چین ریخته و اجازه می دهیم تا طبخ کامل شود حالا کشمش ها را داخل تابه ای ریخته و کمی تفت داده کمی پودر هل به کشمش ها اضافه می کنیم حالا ته چین دم کشیده را در ظرف زیبای برمی گردانیم و با کشمش و عدس تزئین کرده و سرو می کنیم نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت ته چین عدس پلو

  1. عدس را داخل زودپز نپزید چون امکان دارد پوست عدس جدا شود و در ته چین ظاهر زیبایی نداشته باشد.
  2. از ۱ قاشق غذا خوری گلاب هم می توانید در مواد ته چین استفاده کنید.
  3. سعی کنید نطفه تخم مرغ ها را جدا کنید.
  4. از ۲ قاشق پیاز داغ هم می توانید داخل گوشت استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه