طرز تهیه نان شلشلو بندری ساده و خوشمزه برای صبحانه و عصرانه

طرز تهیه نان شلشلو

 

یکی از نان های سنتی مخصوص استان هرمزگان است و برای صبحانه و عصرانه بسیار خوشمزه می باشد و ظاهری شبیه کرپ دارد. دستورات مختلفی برای تهیه این نان می باشد که در بعضی رسپی ها زعفران می زنند و به همراه شیره انگور یا عسل و خامه میل می کنند. این نان را در بعصی رسپی با مهیاوه تهیه می کنند این سس در واقعه از ترکیب ماهی متوتا و ادویه های مخصوص تهیه می شود و بافتی بسیار نرم دارد شما به راحتی می توانید این نان شلشلو  را در منزل تهیه کنیدو برای وعده صبحانه میل کنید و سعی کنید با تنوع دادن به لیست غذایی خود این وعده مهم صبحانه را جذاب تر کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه نان شلشلو  را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

تخم مرغ۱ عدد
آرد سفید۲ پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
آب ولرم۱/۲ پیمانه
روغن۱ پیمانه سرخالی
خمیر مایه فوری۱ ق مربا خوری
شکر۱/۲ ق چای خوری
نمک و زعفرانبه مقدار لازم
مهیاوه و کنجدبه مقدار لازم

طرز تهیه نان سنتی شلشلو

مرحله اول: عمل آوری خمیر

ابتدا شیر ولرم را داخل یک لیوان ریخته و روی آن خمیر مایه و شکر را ریخته و هم بزنید روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خمیر عمل بیاد و کف کند حتما دمای شیر ولرم باشد نه خیلی داغ نه خیلی سرد باشد.

مرحله دوم: تهیه خمیر شلشلو

آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا سبک شوند. تخم مرغ و روغن مایع را داخل یک کاسه ریخته و با چنگال و یا همزن دستی بزنید تا مخلوط شوند کمی نمک (نوک ق چای خوری) را افزوده و هم بزنید در ادامه خمیر مایه عمل آمده را نیز افزوده سپس مخلوط آرد را افزوده و با قاشق چوبی هم بزنید تا خوب مخلوط شوند سپس زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید.

مرحله سوم: استراحت خمیر

در ادامه  آب ولرم را کنار دست خود قرار دهید و به مواد فوق اضافه کنید تا مانند ماست چکیده و یا مایه پنکیک شود سپس روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در محیط گرم اجازه دهید تا خمیر پف کند.

مرحله چهارم: پخت نان شلشلو

داخل یک تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس با کمک ملاقه از مواد برداشته و داخل تابه ریخته و صبر کنید تا شروع به حباب زدن کند سپس روی نان ها کمی کنجد و سس مهیاوه را ریخته و کمی که خودش را گرفت برگردانید تا طرف دیگر نان نیز پخته شود به همین ترتیب تمام خمیر را تهیه کنید و داخل قابلمه ریخته و روی آن روغن یا کره محلی ریخته و به همراه مواد دلخواه سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه نان شلشلو

  1. نباید خمیر خیلی سفت و خیلی شل باشد پس هر موقع به غلظت رسید آب را اضافه نکنید زیرا جنس آردها با هم متفاوت است.
  2. مهیاوه یک نوع سس جنوبی می باشد در صورت در دسترس نداشتن حذف کنید.
  3. برای هر بار که نان را می خواهید بپزید باید مقداری روغن داخل تابه ریخته تا به تابه نچسبد.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه