طرز تهیه خورش بزقرمه خوشمزه و مجلسی با گوشت به روش کرمانی

طرز تهیه خورش بزقرمه

 

این خورشت برای استان کرمان می باشد شاید وقتی همه ما کرمان را به زیره می شناسیم ولی این شهر همانند دیگر شهرهای ایران از غذاها و خوراکی های خوشمره بهره می برد بزقرمه یکی از غذای معروف کرمان هست که بیشتر در شهرهای رفسنجان، شهر بابک‌، سیرجان و ماهان طبخ میشود، برای طبخ این غذای محبوب در قدیم از گوشت بزغاله که بسیار لطیف و خوشمزه بوده استفاده می شده است و به همین علت این غذا این نام را به خود گرفته است. بزقرمه را هم برای نهار و هم شام سرو می شود. شما می توانید این غذا را با نان تیلیت کنید و مانند آبگوشت بخورید و می توانید روی برنج ریخته و با آن میل کنید. اما خورش بزقرمه بسیار مقوی بوده و به علت دارا بودن کشک بسیار مفید برای تقویت استخوان ها می باشد. ادویه و سبزیجات استفاده شده در این غذا عطر و بوی خاص و دلپذیری را دارد همچنین این غذا برای کودکان بسیار مفید و مغذی می باشد. امروز در پارسی دی خورش بزقرمه مجلسی با گوشت گوسفندی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت گردن گوسفند۵۰۰ گرم
نخود۱ پیمانه
کشک۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۵ حبه
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
پیاز داغ و نعنا داغ و گردوبه مقدار لازم
نمک و زردچوبه و فلفل سیاه و ادویه گرم ماسالابه مقدار لازم

طرز تهیه خورش بزقرمه مجلسی

مرحله اول : آماده سازی مواد

نخود را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخش گرفته شود اگر عجله دارید و زمان کافی ندارید می توانید از کنسروهای نخود استفاده کنید.

مرحله دوم : پخت گوشت

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه یا زودپز با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا طلایی و شیشه ای شوند سپس سیر را پوست بگیرید و پوره یا رنده کنید اضافه کنید کمی که تفت خورد گوشت های خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد کمی ادویه ماسالا به گوشت ها بزنید و در انتها نخود را اضافه کنید و چند لیوان آب به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت و نخود کاملا پخته شود.

مرحله سوم : میکس کردن مواد

وقتی گوشت و نخود پخته شدند و آب آنها کشیده شد استخوان های گوشت را جدا کنید و کمی نمک به آن اضافه کنید و تمام مواد قابلمه را داخل غذاساز ریخته یا با کمک گوشکوب برقی یا دستی خوب له کنید مواد باید کاملا له شود.

مرحله چهارم : افزودن کشک

تمام مواد میکس شده را مجدد به قابلمه برگردانید و روی آن زعفران دم کرده غلیظ را به همراه کشک که کمی با آب جوش رقیق کردید اضافه کنید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد به مدت نیم ساعت خوب جا بیفتد و پخته شود.

مرحله آخر

در قابلمه دیگر مقداری نعنا را داخل تابه ریخته و با کمی روغن به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید. پیاز داغ و سیر داغ را نیز تهیه کنید و کنار بگذارید. وقتی بزقرمه ما حاضر شد آن را در ظرف کشیده و روی آن را با کشک و نعنا داغ و پیاز داغ و سیر داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش بزقرمه

  1. شما برای گوشت می توانید از مخلوط سر دست با گردن نیز استفاده کنید.
  2. برای تهیه این خورش می توانید از گوشت بزغاله استفاده کنید در واقع بزقرمه یعنی خورش بزغاله.
  3. افزودن نعنا و سیر داغ به خاطر گرفتن سردی کشک است.
  4. می توانید ۱ عدد سیب زمینی در نیم ساعت پایانی پخت به گوشت و نخود اضافه کنید.
  5. در تهیه بزقرمه می توانید لپه را به جای نخود استفاده کنید.
  6. بزقرمه اصیل کرمانی کمی رقیق است زیرا آنها داخلش نان تیلیت می کنند به همین دلیل سعی کردیم در این رسپی سیب زمینی را حذف کنیم.

همچنین ببینید 

از
9
دیدگاه