طرز تهیه خورشت بامیه خوشمزه

خورشت بامیه خوشمزه

امروز در پارسی دی با یکی دیگر از غذاهای محلی استان ایلام در خدمت تان هستیم. غذایی که امروز می خواهیم آموزش دهیم یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی استان ایلام است. آبگوشت بامیه مهران (از شهرستان های استان ایلام) طعم بی نظیری دارد. خورشت بامیه به خاطر وجود بامیه دنیایی از سلامتی را با خود به همراه دارد.


بامیه سرشار از فیبر است و برای سیستم گوارشی بسیار مفید است و به خاطر ماده لزجی که دارد به دفع سموم و مواد زائد در سیستم گوارشی کمک می کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که بامیه با کاهش خطر آلزایمر و بیماری های عصبی مرتبط است. بامیه می تواند مقدار کلسترول بد را کاهش دهد و در تنظیم اختلالات سوخت و سازی و درمان چاقی که در اثر رژیم غذایی با چربی بالا به وجود آمده است موثر باشد.


خواص بامیه به این موارد خلاصه نمی شود. بامیه می تواند از قلب شما نیز محافظت کند. دانه های داخل بامیه بیشترین مقدار اثرات آنتی اکسیدان و ضد ضعف را دارا هستند و منجر به کاهش سطح خطرناک لاکتیک اسید خون و نیتروژن ادرار می شود. بامیه شامل مقدار بالایی پلی ساکارید است که مقدار گلیکوژن در کبد را افزایش می دهد که به ذخیره انرژی کمک می کند؛ و در نتیجه افزایش مصرف بامیه تاثیرات ضد ضعفی هم به همراه دارد.


در بالا به بعضی از خواص بامیه اشاره کردیم ولی با توجه به اینکه خواص بامیه بسیار زیاد است و همچنین با توجه به عنوان این مقاله، بیشتر از این از هدف مان دور نمی شویم و به سراغ ادامه آموزش آشپزی مان می رویم.


اگر این غذا را نوش جان کرده اید و یا فکر می کنید طرز تهیه آن را می دانید، لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. این یک دستور غذایی جادویی است.

نکاتی در مورد خرید و فریز کردن بامیه

بامیه مزارع مهران (از شهرستان ایلام) بسیار متفاوت از بامیه های سایر مناطق است. رنگ آن به سبزی سایر بامیه ها نیست و طعم و شکل آن خاص و کم نظیر است. هنگام خرید بامیه، بامیه های کوچک را انتخاب کنید. بامیه را بیشتر در فصل تابستان برداشت می کنند. پس اگر قصد درست کردن خورشت بامیه در سایر فصول سال را دارید حتما آن را در فصلش خرید کنید.

برای فریز کردن بامیه، کلاهک بامیه ها را ببرید و آن را بشورید. دقت کنید که کلاهک آن را از ته جدا نکنید، زیرا دانه های آن جدا می شود. سپس قابلمه ای را با مقدار آب مناسب روی شعله قرار داده و می گذاریم به جوش بیاید. سپس بامیه ها را درون آن می ریزیم و ۵ دقیقه درون آب جوش می گذاریم بماند. سپس آن را درون آبکش ریخته و می گذاریم سرد شود و در نهایت بسته بندی کرده و در فریزر قرار می دهیم.


می دانیم که با این توضیحات بسیار مشتاق هستید به سراغ آموزش درست کردن خورشت بامیه برویم و بنابراین بیشتر از این شما را منتظر نمی گذاریم.

در ادامه با پارسی دی همراه باشید تا طرز تهیه خورشت بامیه مخصوص مهران را برای تان آموزش دهیم.

  • تهیه برای: ۶ نفر.
  • زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه.
  • زمان پخت تقریبی: ۲ ساعت.

مواد لازم

بامیهیک کیلو
گوشت گوسفندییک کیلو
گوجه فرنگی آبدار۲ کیلو
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر۲ بوته
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش بامیه تصویری:

ابتدا پیاز و سیر خرد شده را با مقداری روغن تفت داده و سپس گوشت را به همراه فلفل و زردچوبه به آن اضافه کرده تا مقداری سرخ شود (مطابق تصویر شماره یک).

گوشت و پیاز و سیر و فلفل و زردچوبه

تصویر شماره یک


حال مقداری آب را به آن اضافه می کنیم (تصویر شماره دو) و حدود یک تا یک ساعت و نیم روی شعله ی ملایم قرار داده و منتظر می مانیم گوشت پخته شود.

اضافه کردن آب به گوشت

تصویر شماره دو


حال برای گرفتن آب گوجه فرنگی آن را قاچ کرده و درون قابلمه ای روی شعله گذاشته و منتظر می مانیم تا آب بیندازد (تصویر شماره سه).

گوجه پخته شده

تصویر شماره سه


سپس آن را از روی شعله بر می داریم و می گذاریم سرد شود. سپس با گوشت کوب آن را له می کنیم. بهتر است به جای گوشت کوب با دست آن را چنگ بزنیم. حال آن را بر روی آبکش قرار داده (تصویر شماره چهار) تا آب آن گرفته شود (تصویر شماره پنج).

گوجه پخته در آبکش

تصویر شماره چهار

آب گوجه

تصویر شماره پنج


سپس بامیه را با آب گوجه اضافه کرده و حدود ده دقیقه روی شعله ی ملایم قرار می دهیم (تصویر شماره شش).

بامیه و آب گوجه

تصویر شماره شش


وقتی گوشت پخته شد، آب گوجه و بامیه را به آن اضافه ی کنیم (تصویر شماره هفت).

اضافه کردن آب گوجه و بامیه به آب گوشت

تصویر شماره هفت


حال مقداری نمک به آن اضافه می کنیم. و حدود نیم ساعت روی شعله می گذاریم. دقت کنید که بامیه زیاد پخته و له نشود.


با توجه به ذائقه ی خودتان، می توان مقداری آبغوره یا غوره به آن اضافه کرد.


خب خورشت بامیه ما آماده ی خوردن است. آبگوشت بامیه را می توانید با برنج و یا نان، سبزی خوردن، پیاز و انواع ترشی سرو کنید. نوش جان تان.

امیدواریم بتوانید این غذای خوشمزه را درست کنید و لحظات خوبی را در کنار خانواده داشته باشید. با آرزوی سلامت برای شما عزیزان.

طرز تهیه خورشت بامیه خوشمزه
3.8 (75.24%) 42 votes

  • فاطمه صادقی ۱ سال پیش

    عالی…. عالی… عالی…

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ