طرز تهیه حلوا زرده تخمه مرغ خیلی مقوی به روش همدانی

طرز تهیه حلوا زرده

 

حلوا زرده یکی از دسر های بسیار مقوی و خوشمزه می باشد که سوغات معروف همدانی است که طعم دلپذیر و ایرانی پسندی دارد. این حلوا شباهت زیادی به زیاد شله زرد دارد و و مواد اولیه آن کاملا متفاوت است و گزینه خوبی برای مراسمات مذهبی می باشد. این حلوا بیشتر در ماه رمضان در همدان تهیه می شود. حلوا زرده به دلیل استفاده از زرده تخم مرغ به این اسم مشهور شده است. حلوا زرده کمی سفت تر از فرنی و قتی قاشق می زنید مثل حلیم کش می آید. این حلوا بدون افزودنی می باشد و رنگ زرده واقعی آن از زرده تخم مرغ می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلوا زرده را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه حلوا زرده برای ۴ نفر

  • زرده تخم مرغ ۱۰ عدد
  • شکر آسیاب شده یا پودر قند ۱/۲ پیمانه
  • کره یا روغن حیوانی ۳ ق غذا خوری
  • گلاب ۱/۴ پیمانه
  • زعفران آب کرده غلیظ ۳ ق غذا خوری
  • پودر مغز هل ۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه حلوا زرده  خوشمزه همدانی

مرحله اول: هم زدن تخم مرغ

زرده مرغ را از سفیده جدا کنید و داخل کاسه بریزید و با همزن برقی به مدت ۱۰ دقیقه زرده ها را هم بزنید تا از لختگی خارج شود و زرده ها کرمی رنگ شود. حالا شکر یا پودر قند را باید قاشق قاشق اضافه کنید تا رنگ زرده ها کمی حجیم و نباتی و غلیظ شوند و حتما در حین هم زدن با لیسک دورگیری کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

کره را داخل تابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود و زرده را داخل تاله بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید و سرعت عمل داشته باشید و هم بزنید تا صاف و یکدست شود. باید حدود ۱۵ دقیقه زرده ها هم بزنید. حتما باید مرتب هم بزنید تا بریده بریده نشود.

مرحله سوم: افزودن گلاب

در ادامه وفتی فرنی قوام گرفته شود. باید گلاب را به همراه هل کوبیده شده اضافه کنید و روی حرارت ملایم ۱۰ دقیقه مداوم هم بزنید. زعفران را با کمی قند بسابید و با یخ دم بگذارید تا خوشرنگ شود. سپس زعفران غلیظ را نیز به مواد حلوا اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه حلوا زرده

وقتی حلوا خوشرنگ و کشدار شد حلوا زرده آماده شده است. زمانی که حلوا را خاموش می کنید کمی شل است. حلوا را داخل کاسه ریخته و با گل محمدی تزیین کنید و برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و بعد سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی دستور پخت حلوا زرده خوشمزه همدانی

  1. بهتر است از روغن حیوانی استفاده کنید تا حلوا طعم بهتری داشته باشد.
  2. این مقدار حلوا زرده برای ۴ نفر مناسب است.
  3. د رحین هم زدن دور ظرف را تمیز کنید که نسوزد و حراب نشود و دسر بعد از خنک شدن سفت تر می شود.
  4. در شیرینی فروشی ها معروف همدان این حلوا را به داخل دیگ مسی تهیه می کنند زیرا از نظر خاصیت بسیار بهتر می باشد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه