طرز تهیه پتله پلو ملایر خوشمزه و مجلسی و مقوی به روش همدانی اصل

طرز تهیه پتله پلو

 

یکی از سنتی ترین غذا های استان مرکزی و شهرستان ملایر همدان می باشد و یک غذای زمستانه محسوب می شود. پتله در واقع همان گندم آسیاب شده را می گویند. این غذا بسیار مقوی بوده و حاوی ویتامین های A,B,C,E می باشد مهم ترین خواص پتله پلو تقویت عمومی بدن، افزایش سطح انرژی می باشد و همچنین پتله پلو برای کسانی که دوران نقاهت را طی می کنند نیز بسیار مناسب است. این غذا دارای پروتئین گیاهی است و برای افراد گیاه خوار بسیار مناسب است. امروز در پارسی دی یک غذا بسیار مقوی پتله پلو را با هم یاد می گیریم با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۳ پیمانه
گندم آسیاب شده۱.۵ پیمانه
پیاز۱ عدد
کشمش۱/۳ پیمانه
گردو خرد شده۱/۲ پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم.
کرهبه مقدار لازم
پیاز داغبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه پتله پلو

مرحله اول : آماده سازی مواد

ابتدا پتله (گندم) را به مدت ۲ ساعت از قبل خیس کنید. برنج را نیز به همراه کمی نمک از قبل خیس کرده.

مرحله دوم : آماده سازی مواد پتله پلو

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه کمی روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز را اضافه می کنیم و زردچوبه و فلفل سیاه میزنیم تا پیاز ها خوش رنگ و طلایی شود. سپس پتله یا گندم را اضافه کرده و ۲ لیوان آب می ریزیم و اجازه می دهیم برای ۴۰ تا ۵۰ دقیقه گندم خوب پخته شود و آبش تمام شود.

مرحله سوم : دم گذاشتن پتله پلو

برنج را روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد سپس کمی زردچوبه را به برنج زده تا کمی زرد شود سپس نرم که شد آن را آبکش کرده و کف قابلمه مقداری روغن ریخته زمانی که داغ شد ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی را کف ظرف می گذاریم و یک لایه برنج ریخته سپس یک لایه از مواد پتله ریخته و با برنج مخلوط می کنیم و این کار را ادامه داده تا برنج دم بکشد در انتهای پخت کمی کره با زعفران روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده.

مرحله آخر

داخل تابه مقداری کره ریخته و کشمش با گردو را کمی تفت می دهیم تا کشمش پف کند و در انتها کمی پیاز داغ اضافه کرده و موادمون را روی برنج ریخته و تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت پتله پلو

  1. می توان برنج را به صورت کته دم کرد.
  2. به دلخواه حبوبات مختلف مثل لوبیا یا ماش را می توانید به پتله پلو اضافه کنید.
  3. گوشت خورشتی نیز در بعضی رسپی ها استفاده می شود.
  4. اگر گندم ها پخته نشده بودند مقداری دیگر آب اضافه کنید تا خوب پخته شوند.

همچنین ببینید

از
8
دیدگاه