خواص تخمه آفتابگردان

خاصیت های تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان چه خواصی دارد؟

تخمه آفتابگردان یکی از دانه های مغذی برای سلامت بدن می باشد که از میوه گل آفتابگردان گرفته می شود. این تنقلات عالی برای روغن گیری و غذای پرندگان نیز استفاده می شود. این دانه مغذی دارای فواید زیادی برای سلامت انسان می باشد. تخمه آفتابگردان به کاهش کلسترول خون کمک کرده و باعث می شود تا فشار خون کاهش پیدا کند. برای درمان افسردگی مفید بوده و استرس را کاهش می دهد. یبوست را درمان می کند. این تخمه برای افرادی که بدنسازی کار می کنند و برای کودکان و مادران باردار مناسب است.

تخمه آفتابگردان دارای طبع گرم و خشک می باشد. گل آفتابگردان به عنوان یک گل تزئینی می باشد که گرده افشانی های مختلفی توسط زنبور و سایر حشرات انجام می شود. گل های وسط آفتابگردان باعث می شود تا بتوان تخمه آفتابگردان از آن گرفت. به صورت میانگین هر گل آفتابگردان می تواند بیش از دو هزار تخمه آفتابگردان داشته باشد. معمولا تخمه آفتابگردان به رنگ های مشکی و راه راه وجود دارد
گل های آفتابگردان از نوع وحشی دارای ساقه و سر و دانه های کوچک می باشند که ما قصد داریم در ادامه در مورد خواص بی نظیر تخمه آفتابگردان برای سلامت انسان مطالبی را قرار دهیم.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان بدین شرح است: ۵۸۴ کالری، ۲۰ گرم کربوهیدرات، ۸٫۶ گرم فیبر، ۲٫۶ گرم شکر، ۵۱٫۵ گرم چربی، ۲۱ گرم پروتئین دارد.

خواص دارویی و فواید تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان در بدنسازی

ورزشکاران و بدنسازان می توانند از خوردن تخمه آفتابگردان نهایت استفاده را داشته باشند، این دانه دارای مقدار زیادی از پروتئین و کربوهیدرات می باشد که برای تامین انرژی در طول ورزش و بعد از آن موثر است. تخمه آفتابگردان به عنوان یک میان وعده عالی می باشد که ورزشکاران می توانند از این دانه خوراکی استفاده کنند.

خواص تخمه آفتابگردان در بارداری

تخمه آفتابگردان سرشار از فولات می باشد، فولات برای تشکیل لوله های عصبی در جنین بسیار مفید است، اگر می خواهید بارداری سالمی را تجربه کنید بهتر است از فولات استفاده کنید. فولات به فور در تخمه آفتابگردان یافت می شود. مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداری باعث می شود که از زایمان زودرس جلوگیری شود و بیماری های مادر به جنین انتقال پیدا نکند.

خواص تخمه آفتابگردان برای لاغری

تخمه آفتابگردان دارای فیبر فراوان می باشد که باعث می شود حجم زیادی از معده پر شود، برای همین امر بعد از مصرف تخمه آفتابگردان شما احساس سیری می کنید. همچنین این مغز عالی دارای ویتامین ب می باشد که برای کاهش وزن و کسب انرژی لازم در طول روز بسیار مفید است.

خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان

تخمه آفتابگردان دارای فیبر و آهن می باشد که برای یبوست، کم خونی و معده نیز بسیار موثر است. تخمه آفتابگردان دارای ویتامین های مختلف نظیر ویتامین ای، منیزیم، روی، فسفر، پروتئین و فولات می باشد که برای رشد نوزاد کاربردی است.

کاهش کلسترول

تخمه آفتابگردان دارای چربی های غیراشباع می باشد که برای کاهش کلسترول مفید است. به دلیل ترکیبات موجود در تخمه آفتابگردان شما می توانید کلسترول بد خون خود را با مصرف این مغز کاهش دهید. ویتامین ای موجود در تخمه آفتابگردان باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. فیبر موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا اسیدهای صفراوری جدید در بدن برای دفع کلسترول بد ایجاد شود.

سلامت قلب

تخمه آفتابگردان دارای منبع عالی از ویتامین سی و ای می باشد که برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد. می توان با مصرف تخمه آفتابگردان از بیماری های قلبی جلوگیری کرد. تخمه آفتابگردان به دلیل کاهش کلسترول در بدن باعث می شود تا از تشکیل پلاکت های خونی جلوگیری شود و سلامت قلب تضمین می شود.

استخوان ها و عضلات

همانطور که می دانید تخمه آفتابگردان دارای فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد. این تخمه دارای منیزیم، فسفر و مس است که نفش مهمی در تقویت استخوان ها دارد. منیزیم موجود در این تخمه باعث می شود تا قدرت انعطاف پذیری استخوان و مفاصل افزایش پیدا کند. همچنین تخمه آفتابگردان دارای آهن مناسب و کافی برای اکسیژن رسانی به عضلات می شود.

دیابت و قند خون

تخمه آفتابگردان برای افراد دیابتی مفید است، چرا که فیبر موجود در این تخمه باعث می شود تا میزان قند خون در بدن کاهش پیدا کند و منیزیم موجود در این تخمه باعث بهبود حساسیت انسولین می شود.

اعصاب و خلق و خو

اگر می خواهید خلق و خوی بهتری داشته باشید می توانید از تخمه آفتابگردان کمک بگیرید. تخمه آفتابگردان دارای منیزیم می باشد که باعث افزایش تولید سروتونین می شود. سروتونین برای رفع تنش های بدن موثر است.

گیاهخواران

شما با مصرف حدود صد گرم از تخمه آفتابگردان می توانید چهل درصد نیاز روزانه خود را به پروتئین تامین کنید. پروتئین برای گیاهخواران بسیار مفید می باشد. کسانی که رژیم گیاه خواری دارند بهتر است پروتئین زیادی مصرف کنند.

سرطان

تخمه آفتابگردان برای جلوگیری از سرطان بسیار موثر است چرا که این مغز مغذی دارای ویتامین ای و مس می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد و با سلول های سرطانی مقابله می کند. همچنین تخمه آفتابگردان دارای سلنیوم می باشد که باعث می شود تا از آسیب استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری کند و همچنین مانع تکثیر سلول های سرطانی شود. این تخمه برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات مفید است.

حافظه، آلزایمر و زوال عقل

تخمه آفتابگردان دارای ویتامین ای، روی و کولین می باشد که برای جلوگیری از بیماری آلزایمر بسیار مفید می باشد. تخمه آفتابگردان باعث می شود تا توانایی شناختی مغز افزایش پیدا کند.

آسم و تنگی نفس

تخمه آفتابگردان دارای منیزیم می باشد که برای درمان آسم و تنگی نفس مفید است، منیزیم موجود در این تخمه باعث می شود تا خس خس سینه برطرف شود.

احتقان سینه

کسانی که دارای احتقان سینه هستند می توانند با مصرف تخمه آفتابگردان از ریه های خود محافظت کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تخمه آفتابگردان دارای روی می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی کاربرد دارد، داشتن سیستم ایمنی قوی باعث می شود که بدن در برابر انواع عفونت های واکنش مناسبی نشان دهد.

تیروئید

کسانی که درگیر بیماری تیروئید هستند می توانند از مغز تخمه آفتابگردان مصرف کنند چرا که برای بهبود عملکرد این غذه موثر است. غده تیروئید برای تنظیم ضربان قلب و سوخت و ساز موثر است.

معده و یبوست

به دلیل فیبر زیادی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد، می توان برای درمان دردهای معده و یبوست از این مغز مغذی استفاده نمود.

فشار خون بالا

کسانی که درگیر فشار خون بالا هستند می توانند از تخمه آفتابگردان میل کنند چرا که این مغز دارای پتاسیم می باشد که باعث خنثی کردن اثرات منفی سدیم می شود. تخمه آفتابگردان دارای ویتامین سی و سلنیوم و ویتامین ای می باشد که از فشار خون بالا جلوگیری می کند.

ضد التهاب

ویتامین ای موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا خاصیت ضدالتهابی قوی در بدن ایجاد کند. برای درمان بیماری های مختلف التهابی مانند آرتروز و آسم می توان از تخمه آفتابگردان کمک گرفت.

استرس

اگر استرس دارید و مضطرب هستید می تواند کمی تخمه آفتابگردان میل کنید، منیزیم موجود در این تخمه باعث می شود تا سلول های عصبی را آرام کرده و باعث آرام کردن اعصاب می شود. همچنین تخمه آفتابگردان با افسردگی مبارزه می کند.

انرژی بخش

تیامین موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا آنزیم های بدن تحریک شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه تامین شود.

درمان بی خوابی

سروتونین موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا هورمون آرام بخشی در بدن شما تولید شود که باعث بهبود کیفیت خواب می شود.

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست

تخمه آفتابگردان برای سلامت پوست نیز مفید می باشد، شما می بایست ابتدا مطمئن شوید که نسبت به ماسک یا ضماد حساسیت ندارید.

ضد آفتاب

تخمه آفتابگردان دارای مس می باشد که این امر باعث می شود تا سلامت پوست شما تضمین شود. مس موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا سلول های پوست در مقابل اشعه آفتاب محافظت شود. ضد آفتاب قوی برای سلامت پوست می باشد.

جوانسازی پوست

همانطور که گفته شد تخمه آفتابگردان دارای ویتامین های مختلف نظیر ویتامین ای، بتاکاروتن و انواع آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که برای جوانسازی پوست کاربرد دارد. این امر باعث می شود تا آنتی اکسیدان های موجود در این تخمه با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله کرده و آنها را شکست دهد.

آکنه و جوش

علاوه بر مغز تخمه آفتابگردان می توان از روغن آن نیز برای سلامت بدن کمک گرفت. روغن تخمه آفتابگردان منبع غنی از لینولئیک، اولئیک و پالمیتیک می باشد که برای تولید کلاژن مفید می باشد و از آکنه و جوش پیشگیری می کند.

درخشان کننده پوست

اگر می خواهید پوست زیبایی داشته باشید بهتر است تخمه آفتابگردان را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص تخمه آفتابگردان برای مو

افزایش رشد مو

تخمه آفتابگردان دارای روی می باشد، روی موجود در این مغز باعث می شود تا از ریزش مو جلوگیری کند. همچنین ویتامین ای موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا گردش خون در سطح پوست بهتر انجام شود.

ریزش مو

اگر ریزش مو دارید و می خواهید از ریزش موی خود به صورت طبیعی جلوگیری کنید بهتر است از ویتامین ب شش موجود در تخمه آفتابگردان کمک بگیرید.

جلوگیری از سفید شدن موها

با افزایش سن به دلیل کمبود مس در بدن موها سفید می شود، برای پیشگیری از این امر می توانید تخمه آفتابگردان میل کنید.