طرز تهیه شیرینی تخمه مرغی کره ای، خوشمزه با فر و بدون فر

دستور پخت شیرینی تخمه مرغی

طرز تهیه شیرینی تخمه مرغی

 

شیرینی تخمه مرغی یکی از انواع شیرینی ها می باشد که بسیار خوشمزه و نوستالوژی می باشد و در واقع یک نوع ماکارون ایرانی می باشد و برای عید نوروز فوق العاده مناسب است. بافت این شیرینی ترد و نرم است. شیرینی تخمه مرغی که شبیه به شیرینی مادلن فرانسوی نیز می باشد. بافت این این شیرینی بسیار نرم و لطیف است و ظاهر بسیار جذابی دارد. شما می توانید این شیرینی خوشمزه و سنتی را با فر و بدون فر در منزل تهیه کنید. این شیرینی با تخم مرغ کامل و کره تهیه می شود ولی شما به دلخواه می توانید بجای کره از مارگارین استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیرینی تخمه مرغی با فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی تخمه مرغی سنتی

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کره ۱۵۰ گرم
  • پودر قند ۱/۲ پیمانه سر پر
  • آرد ۲ پیمانه
  • جوش شیرین ۱/۲ ق چای خوری
  • بیکینگ پودر ۱/۲ ق چای خوری
  • وانیل نوک ق چای خوری

طرز تهیه شیرینی تخمه مرغی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا تمام مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند. سپس همه مواد را با کمک پیمانه شیرینی پزی و یا یک لیوان فرانسوی اندازه گیری کنید. فر را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. برای پخت بدون فر نیز یک تابه دو طرفه را روی شعله پخش کن قرار دهید تا گرم شود.

مرحله دوم: هم زدن مواد

در ادامه کره نرم شده در دمای محیط را داخل کاسه ریخته و به آن پودر قند را اضافه کنید و با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا کره پوک و کرم رنگ شود. دقت کنید در حین هم زدن کره باید با لیسک دور کاسه را خوب تمیز کنید تا کره خوب هم بخورد بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله سوم: تهیه خمیر شیرینی تخم مرغی

در ادامه تخم مرغ را به همراه وانیل اضافه کنید و با همزن برقی بزنید تا تخم مرغ به خورد مواد برود. آرد و جوش شیرین و بیکینگ پودر را باهم مخلوط و سه بار الک کنید تا آرد سبک شود. حالا باید مخلوط آرد را با قاشق به مواد اضافه کنید. می توانید ابتدا از همزن استفاده کنید و زمانی که سفت شد همزن را کنار گذاشته و با نوک انگشت کمی ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف و بدون ترک تهیه شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی تخمه مرغی بدون فر

در ادامه خمیر شیرینی را با کمک نایلون باز کنید و با کاتر گرد قالب بزنید و داخل تابه دو طرفه با فاصله از هم قرار دهید و در تابه را بسته و روی شعله پخش کن به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا شیرینی ها پخته و زیر آن طلایی شود. برای پخت با فر نیز شیرینی ها را روی سینی فر از قبل گرم شده به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ بگذازید تا پخته شود. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیرینی تخمه مرغی ساده

  1. خمیر را نباید زیاد ورز دهید وگرنه به روغن می افتد.
  2. جوش شیرین را حذف نکنید زیرا برای رسیدن به پف مناسب وجود آن لازم است.
  3. آرد را کم کم اضافه کنید، ممکن است آرد کمتری مصرف شود.

همچنین ببینید

از
5
دیدگاه