طرز تهیه کوکو ماهی دودی (ماهی شور) خیلی خوشمزه ساده با سبزی پلو

دستور پخت کوکو ماهی دودی

طرز تهیه کوکو ماهی دودی

 

کوکو ماهی دودی یا کوکو ماهی شور یکی از انواع کوکو های بسیار معروف شمالی می باشد که می توانید در کنار یک سبزی پلو خوشمزه برای شام یا نهار به راحتی سرو کنید. کوکو ماهی در بین مردم گیلان بسیار پر طرفدار است و به عنوان غذا اصلی و دورچین غذا ها تهیه می شود. ماهی شور یکی از روش های نگهداری ماهی از گذشته تا به امروز بوده که موجب خوشمزه تر شدن ماهی و جلوگیری از فاسد شدن آن بوده که امروزه بعد از گذشت سال ها این ماهی هنوز طرفدار های خودش را دارد. شما می توانید این غذای فوق العاده را به همراه دورچین های بسیار خوشمزه مانند بورانی و زیتون و سالاد سرو کنید و برای مهمانی ها یک غذا متفاوت تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه کوکو ماهی دودی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکو ماهی دودی ساده و راحت

  • ماهی دودی ۱ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • سبزی پلویی ۱/۲ پیمانه
  • برنج ۳ پیمانه
  • پیازچه ۲ ساقه
  • فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو ماهی شور یا دودی راحت با سبزی پلو

مرحله اول: آماده سازی برنج

ابتد برنج را پاک کنید و چندین بار بشورید و به همراه کمی نمک خیس کنید. سبزی پلویی را پاک کنید و بشورید و بعد از خشک شدن ساطوری ریز خرد کنید و کنار قرار دهید. سیر ها را نیز پوست بگیرید و پوره کنید.

مرحله دوم: پخت ماهی دودی

ماهی را روی شعله پخش به روی توری قرار دهید و یا می توانید در فر نیز قرر دهید تا فلس ماهی تیره رنگ یا نیمه سوخته شود و قابل کندن باشدو بعد از اینکه پوست یا همان فلس را گرفتید باید تیغ های ماهی را جدا کنید.

مرحله سوم: میکس کردن مواد

حالا ماهی فیله شده را داخل غذاساز بریزید و پوره کنید و یا می توانید با چاقو به صورت ساطوری ریز خرد کنید و بعد تخم مرغ ها را به همره سیر و پیازچه خرد شده داخل یک کاسه یا همان غذاساز بریزید و ادویه ها را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد میکس شود و اگر غذاساز ندارید هم بزنید تا مواد یکدست شوند.

مرحله چهارم: تهیه کوکو ماهی دودی با سبزی پلو

داخل یک قابلمه گود روغن ریخته و صبر کنید تا داغ شود و بعد مایه کوکو را ریخته و درب تابه را قرار دهید و صبر کنید تا تخم مرغ پف کند و بعد با کمک کفگیر برگردانید طرف دیگر را سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. برای تهیه سبزی پلو نیز برنج را روی حرارت قرار دهید و بعد از جوش آمدن آبکش کنید و با سبزی پلویی مخلوط کنید و کف قابلمه ته دیگ قرار دهید و سبزی پلو را برای ۳۰ دقیقه دم بگذارید و در انتها با کوکو ماهی دودی میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کوکو ماهی دودی به روش شمالی

  1. دقت کنید اصلا نباید از نمک استفاده کنید زیرا خود ماهی شور است.
  2. تخم مرغ ها را خوب هم بزنید تا پف کند.
  3. می توانید به صورت قالبی نیز کوکو را تهیه کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه