طرز تهیه آش ماهی یا شله ماهی بوشهری لذیذ و مجلسی با بلغور و سبزی

طرز تهیه آش ماهی

 

شله ی گندمی یکی از انواع آش های سنتی و اصیل بوشهر است، که این روزها کمتر شناخته شده است و مثل خیلی از غذاهای قدیمی دیگر به فراموشی رفته است. البته هنوز کسانی هستند که در روزهای سرد و بارانی این آش خوش طعم، مقوی و خوشمزه را تهیه می کنند. می دانید که وجود ماهی در این آش باعث شده تا ارزش غذایی بالایی داشته باشد. بدن انسان به انواع ویتامین و مواد مغذی احتیاج دارد، که شما می توانید با خوردن انواع غذاها این ویتامین ها را به بدن برسانید. ماهی سرشار از امگا۳ و اسید های چرب مفید برای بدن است و همچنین مفید برای مشکلات قلبی و سرشار از پروتئین می باشد. حتما این آش فوق العاده و مفید را تهیه کنید و از خوردن آن کنار عزیزان تان لذت ببرید. امروز قصد داریم طرز تهیه آش ماهی بوشهری را پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

ماهی تازه۱ عدد
سیر۱ بوته
پیاز۱ عدد
سبزی۲۰۰ گرم (گشنیز و شوید)
شنبلیله۵۰ گرم
بلغور گندم دانه درشت۱ پیمانه
پودر لیمو عمانی۱ ق غذا خوری
نمک، زردچوبهبه میزان لازم
دارچینبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم

طرز تهیه آش ماهی شله گندمی با بلغور

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا پیاز را بشورید و روی تخته برش آن ها را نگینی خرد کنید. در تابه مناسب کمی روغن بریزید و تفت دهید. سیر ها را بشورید و پوست آن ها را بگیرید و آن ها را پوره کنید. فلفل تند و ادویه ها، پودر لیمو عمانی، نمک را به مواد  اضافه کنید. سبزی ها را بشورید و آن ها را خوب خشک کنید و روی تخته برش خرد کنید. سپس آن ها را داخل پیاز بریزید و تفت دهید و اجازه دهید آب سبزی ها کشیده شود.

مرحله دوم: اضافه کردن ماهی

ماهی را بشورید. روی تخته برش قرار دهید و به چند قسمت تقسیم کنید. ماهی را داخل مواد در حال تفت قرار دهید و اجازه دهید ماهی ها طلایی شوند. بعد از تفت داده شدن ماهی،۳ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ماهی ها به مدت ۳۰ دقیقه پخته شود. بعد این مدت ماهی را از تابه خارج کنید. سپس تیغ های ماهی و پوست آن را با دقت در بیاورید و آن ها را به شکل دلخواه ریز کنید. مراقب باشید تیغ ماهی ها کاملا گرفته شود.

مرحله سوم: پخت آش ماهی

بلغور را پاک کنید و بشورید. سپس بلغور را به مواد اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و با حرارت ملایم اجازه دهید آش پخته شود. هر چند وقت آش را هم بزنید تا نسوزد. بعد از ۳۰ دقیقه که  مواد پخته شد ماهی های کنار گذاشته شده را به آش اضافه کنید و اجازه دهید آش بپزد و جا بیفتد. بعد از اینکه آش به غلظت کافی رسید و جا افتاده شد می توانید زیر شعله را خاموش کنید و در ظرف مناسب آش ماهی را سرو کنید.

فوت و فن های دستور پخت شله ماهی بوشهری

  1. می توانید از پیاز داغ برای تزئین روی آش استفاده کنید.
  2. یکی از مواد اصلی و مهم این غذا ، فلفل قرمز و سیر زیاد است.
  3. می توانید تیغ ماهی را جدا نکنید ولی در هنگام خوردن خیلی مراقب آن باشید.
  4. بهتر است با ماهی های بدون تیغ و یا کم تیغ مانند ماهی شیر، هامور، جَش، سنگسر و سرخو استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
1
دیدگاه