طرز تهیه شیرینی نوقا (لوکا) تبریزی با طعمی فوق العاده خوشمزه به روشی آسان

دستور پخت شیرینی نوقا

طرز تهیه شیرینی نوقا

 

شیرینی نوقا یکی از شیرینی های بسیار سنتی ایرانی است که برای استان تبریز است و خیلی ها آن را با گز اشتباه می گیرند. نوقا در طعم های مختلف مانند گردویی یا پسته ای تهیه می شود ولی نوقا گردویی از قدیمی ترین سوغات اصلی شهر تبریز است که در برخی مناطق به آن لوکا نیز گفته می شود. نوقا را می توانید به صورت وانیلی ساده و با انواع مغزها و میوه های خشک تهیه کنید. نوعی از نوقا وجود دارد که به نوقای آجیلی معروف است و شامل مغز گردو، بادام درختی، هندی ، پسته و فندق می شود. این شیرینی اصلی ایرانی در منطقه ای از آذربایجان جهت پذیرای از مهمان و مناسبت های مختلف تهیه می شود. نوقا در کنار یک چای یا قهوه طعم فوق العاده خوشمزه ای دارد و پیشنهاد می کنیم برای عید نوروز آن را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیرینی نوقا تبریزی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نوقا گردویی

  • کره ۷۵ گرم
  • شکر ۴۵۰ گرم
  • گلوکز ۲۵۰ میلی لیتر
  • عسل یا شیره ۱۲۵ میلی لیتر
  • سفیده تخم مرغ ۲ عدد
  • وانیل ۱/۸ ق چای خوری
  • گردو و پسته ۲۵۰ گرم
  • نان میکادو ۲ ورق

طرز تهیه شیرینی نوقا یا لوکا تبریز

مرحله اول: مخلوط کردن عسل و شکر

ابتدا قبل از شروع آشپزی همه مواد را با ترازو اندازه گیری کنید تا به یک شیرینی نوقا فوق العاده داشته باشید. سپس شکر و گلوکز و عسل را داخل یک تابه یا شیر جوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا دانه های شکر ذوب شوند. سپس کمی حرارت را بالا ببرید تا مواد به جوش بیایند. در طول جوشیدن اصلا نباید مواد را هم بزنید و در انتها با دماسنج دما را چک کنید تا به دمای ۱۳۰ درجه برسد.

مرحله دوم: هم زدن سفیده تخم مرغ

سیفده را از زرده تخم مرغ جدا کنید. اصلا نباید ذره ای زرده وارد سفیده شود وگرنه سفیده فرم نمی گیرد. پره همزن را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. سفیده را با دور متوسط شروع به همزدن کنید تا کم کم کف کند و بعد سرعت همزن را بالا ببرید تا سفیده شروع به سفت شدن کند و در واقع به مرحله سافت پیک برسد.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

حالا شیره تهیه شده در مرحله اول را به صورت خطی داخل سفیده بریزید و با همزن برقی به همزدن ادامه دهید تا شیره کاملا جذب مواد شود ولی شکل سفیده تخم مرغ حفظ شود. در ادامه کره نرم شده در دمای محیط را به همراه گردو و پسته اضافه کنید و مواد را لیسک هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه نوقا تبریز

یک قالب یا ظرف پیرکس مستطیل به اندازه ۲۰*۳۰ انتخاب کنید و کمی چرب کنید. یک ورق نان را اندازه قالب کنید و کف ظرف قرار دهید و روی آن از مواد تهیه شده بریزید و صاف کنید و با سرعت و با کمک یک کاردک چرب شده روی نوقا را صاف کنید و یک تکه دیگر روی نوقا قرار دهید و خوب با دست فشار دهید تا موادا به نان بچسبد. قالب را در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود. سپس به اندازه دلخواه برش بزنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه نوقا گردویی و پسته ای تبریزی

  1. می توانید از هر نوع مغز دلخواهی در تهیه نوقا استفاده کنید.
  2. این شیرینی را می توانید در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.
  3. گلوکز مایع را از لوازم قنادی ها تهیه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه شیرینی نوقا (لوکا) تبریزی با طعمی فوق العاده خوشمزه به روشی آسان
3.7 (73.33%) 3 votes