طرز تهیه شیرینی قیطونی خوشمزه و ساده برای عید نوروز

دستور پخت شیرینی قیطونی

طرز تهیه شیرینی قیطونی

 

شیرینی قیطونی یا غلتونک یکی از شیرینی نوروزهای می باشد که طرز تهیه بسیار راحتی دارد و علاوه بر آن بسیار زیبا و رنگارنگ می باشد شما می توانید با هر موادی که دوست دارید شیرینی قیطونی را کاور کنید. برای تهیه شیرینی ها نوروزی برای رسیدن به نتیجه دلخواه و خوب باید از ترازو استفاده کنید و نباید مواد را ورز دهید زیرا بیس یا پایه بیشتر شیرینی ها از کره و روغن است که با ورز دادن به روغن می افتد و این امر باعث خشک شدن شیرینی بعد از پخت می شود اگر شما ترازو در دسترس ندارید ما اندازه ها را به پیمانه به شما یاد خواهیم داد تا به راحتی این شیرینی را برای عید آماده کنید و کنار خانواده لذت ببرید. امروز در پارسی دی شیرینی قیطونی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی قیطونی

  • روغن جامد ۱/۲ پیمانه
  • آرد سفید ۱/۲ پیمانه
  • آرد نخودچی ۳ ق غذا خوری
  • آرد برنج ۴ ق غذا خوری
  • پودر قند ۱/۲ پیمانه کمی بیشتر
  • روغن مایع ۲ ق غذا خوری
  • وانیل نوک ق چای خوری
  • پودر هل ۱/۴ ق چای خوری
  • گلاب ۱/۲ پیمانه
  • کنجد و پودر نارگیل به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی قیطونی با پیمانه 

مرحله اول: هم زدن روغن

ابتدا روغن جامد را با پودر قند بمدت ۵ دقیقه با دور تند همزن بزنید تا سبک و کرم رنگ شود حتما در حین هم زدن دور گیری کنید تا تمام روغن هم بخورد سپس در ادامه روغن مایع را نیز اضافه کرده و برای چند دقیقه دیگر نیز هم بزنید تا مواد به خوبی یکدست شوند در انتها وانیل را هم افزوده و هم بزنید.

مرحله دوم: تهیه خمیر شیرینی قیطونی

آرد ها را روی مواد فوق الک کنید و پودر هل را نیز اضافه کنید و با لیسک و بدون ورز دادن خمیر را جمع کنید اگر نیاز بود با نوک انگشت خمیر را منسجم کنید مخلوط آرد ها را به تدریج به مواد اضافه کنید و اگر خیلی مواد چسبنده بود قاشق قاشق به مواد آرد بزنید تا خمیر جمع شود سپس خمیر را داخل نایلون گذاشته و بمدت ۱ ساعت در محیط ( نباید گرم باشد) استراحت دهید.

مرحله سوم: تهیه شیرینی قیطونی با پودر نارگیل

پودر نارگیل را کمی آسیاب کنید تا ریزتر شود سپس به دلخواه به رنگی کنید یا از کنجد نیز می توانید استفاده کنید از مواد به اندازه گردو بردارید و اگر دوست دارید شیرینی یکدستی داشته باشید چونه ها را اندازه کنید باید به اندازه ۷ الی ۶ گرم باشد سپس ابتدا در گلاب و بعد در نارگیل رنگی یا کنجد یا مغز دلخواه بزنید و داخل سینی فر از قبل کاغذ روغنی انداخته قرار دهید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی قیطونی

فر را از قبل گرم کنید و سینی فر را داخل فر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید سپس بعد از خنک شدن از روی سینی فر جدا کنید و داخل ظرف دربسته قرار دهید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه شیرینی قیطونی

  1. ماندگاری این شیرینی بالای ۲ ماه می باشد.
  2. برای تهیه این شیرینی نمی شود از کره استفاده کرد زیرا باعث خشکی این نوع شیرینی می شود.
  3. این شیرینی نیاز به زمان پخت زیادی ندارد همین قدر که زیر شیرینی تغییر کند و کمی ترک بخورد کافی می باشد.
  4. اگر خمیر خیلی سفت شد از کمی روغن استفاده کنید.
  5. برای رنگی کردن پودر نارگیل ابتدا چند قطره رنگ خوراکی داخل فریزر ریخته و پودر نارگیل را داخل نایلون بریزید و مالش دهید تا رنگی شود.
  6. می توانید به جای پودر هل از زنجبیل استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
6
دیدگاه