طرز تهیه شیرینی زبان خانگی خوشمزه با خمیر هزارلا به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی زبان

 

یکی از سنتی ترین شیرینی های ما ایرانی ها می باشد که بسیار خوشمزه بوده. شیرینی زبان جزء شیرینی ها خشک محسوب می شود و به دلیل ماندگاری بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است. این شیرینی با خمیر هزارلا تهیه می شود که شما می توانید از بسته بندی های آماده نیز استفاده کنید ولی شاید در نگاه اول درست کردن خمیر هزارلا سخت می باشد ولی ما امروز با بهترین رسپی و فوت و فن های شیرینی زبان در خدمت شما هستیم و به شما یاد خواهیم داد چطوری این شیرینی زبان خوشمزه را در منزل تهیه کنید. با پارسی دی همراه ما باشید.

مواد لازم 

آرد کاملا سفید۳۰۰ گرم یا ۲ پیمانه
کره۱۵۰ گرم یا ۳/۴پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایعیک ق غ
جوهر لیمونصف ق چ
وانیلنصف ق چ
نمکیک ق چ
آبیک فنجان

مواد لازم برای تهیه شربت 

عسل۴ ق غذا خوری
شکر۱ ق غذا خوری
گلاب۱ ق غذا خوری
آب۴ ق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی زبان

مرحله اول : مخلوط کردن مواد

ابتدا در کاسه ای نسبتا بزرگی آرد و وانیل را ریخته و هم بزنید تا مخلوط شوند سپس وسط آرد را گود کرده. در ظرف دیگری تخم مرغ، روغن مایع، جوهر لیمو، آب و نمک را مخلوط کنید و آن را به گودی وسط آرد اضافه کنید تا خمیر صاف و یک دستی به عمل بیاید. خمیر را یک ساعت کنار گذاشته تا استراحت کند.

مرحله دوم :استراحت اول

خمیر را پس از استراحت روی سطح کار بیاورید و در جای مسطح کمی آرد پاشیده سپس خمیر را به قطر ۲ سانتی متر به شکل مربع پهن کنید و کره را در وسط خمیر جای دهید و چهار گوش خمیر را روی کره بکشید و با وردنه آرام آرام روی خمیر ضربه بزنید تا زمانی که کره نرم شود. سپس خمیر را به ضخامت یک سانتی متر پهن کنید و آن را شش لا تا بزنید و در جای خنک بمدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا استراحت کند (نکته اول اینکه دقت کنید وقتی دارید خمیر را تا می کنید به سمت شکم خود تا بزنید).

مرحله سوم : استراحت خمیر و تهیه شربت

خمیر را دوباره پهن کنید و به قطر یک سانتی متر باز کنید ولی این بار برعکس دفعه قبل عرض خمیر را طول خمیر قرار دهید و دوباره شش لا خمیر را تا بزنید و در جای خنکی قرار دهید و باز بعد از ۲۰ دقیقه عمل دفعه گذشته را تکرار کنید و هر بار آرد اضافه روی خمیر را با برس کنار زده و ۶ بار خمیر را باز و بسته کنید. برای تهیه شربت شیرینی زبان، شکر را با آب مخلوط کرده و روی حرارت غیر مستقیم قرار می دهیم عسل را اضافه کنید هم بزنید تا دانه های شکر حل شود در انتها گلاب را افزوده و کنار می گذاریم تا شربت خنک شود.

مرحله چهارم : کاتر زدن خمیر هزارلا

خمیر هزارلا را به شکل مربع یا مستطیل به قطر یک الی یک و نیم سانتی متر باز کرده و دور تا دور خمیر را با چاقو اندازه نیم سانت ببرید تا هوای اضافی آن خارج شود سپس خمیر را با کمک قلمو از شربتی که در مرحله قبل تهیه کردیم روی سطح خمیر می کشیم حالا با کمک قالب مخصوص شیرینی زبان، به اندازه دلخواه شیرینی را کاتر زده و با نوک چاقو تیزی وسط خمیر به اندازه ۲ سانتی برش دهید تا خمیر پف کند (سرعت عمل در این مرحله مهم است نباید کره گرم شود و خنکی خمیر از دست برود).

مرحله آخر : پخت شیرینی زبان

شیرینی های کاتر زده را در سینی فر می چینیم (نکته مهم در چیدن شیرینی ها این است که اصلا بین چیدن شیرین زبان فاصله نگذارید تا در هنگام پف شیرینی ها کج نشوند و بالا بیاد) روی شیرینی زبان را به دلخواه پودر پسته یا نارگیل بریزید سپس سینی فر را در طبقه ‌وسط فر با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت ، یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار می دهیم تا شیرینی ها پف کرده و پخته شوند.

فوت و فن های دستور پخت شیرین زبان

  1. در حین کار با خمیر هزارلا باید خمیر و تمام ابزار کاملا سرد باشند تا پف خمیر از بین نرود و باید دقت کنید که به لبه های خمیر فشار نیاورید زیرا باعث به هم چسبیدن لایه های خمیر میشود و خمیر هنگام پخت لایه لایه نمی شود و پف نمی کند.
  2. سعی کنید میزان جوهر لیمو را دقیق بریزید وگرنه شیرینی کج خواهید شد.
  3. داغ بودن بیش از حد فر باعث می شود شیرینی فقط طلایی شوند و مغز پخت نشوند.
  4. می توانید با این خمیر شیرینی ناپلئونی یا پاپیونی نیز تهیه کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی خوشمزه با خمیر هزارلا به روش قنادی
4 (80.71%) 28 votes

  • حسین ۱ سال پیش

    متشکرم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      خواهش می کنم

      پاسخ