طرز تهیه قیماق شمالی ساده و مقوی با آرد گندم برای 4 نفر

طرز تهیه قیماق

 

قویماق گیلانی یا همان کاچی یک دسر مقوی با طبع گرم می باشد که بسیار خوشمزه است و به خاطر طبع گرم ادویه ها و مغزها برای خانم های که زایمان کردند بسیار مناسب می باشد. قیماق بیشتر در شمال کشور تهیه می شود. مقدار مواد اولیه با ملاقه گفته شده که شما بتوانید به راحتی در منزل بدون داشتن پیمانه و یا تراوز بتوانید این دسر مقوی را تهیه کنید. قیماق یک معجون عالی برای تقویت بدن و همچنین کم خونی است. می دانید که زعفران باعث ترشح هورمون شادی می شود و وجود آن در این دسر بسیار مفید است و رنگ و لعاب عالی به قیماق می دهد. مخصوصا الان با این هوای سرد قیماق بسیار لذت بخش و پیشنهاد می شود آن را تهیه و نوش جان کنید. امروز قصد داریم تا طرز تهیه قیماق را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد گندم۴ ملاقه
شکر۲ ملاقه
گلاب۲ ملاقه
هل۱ ق چای خوری
ادویه کاچی (رازیانه، تخم گشنیز، دارچین، زنجبیل، جوز هندی)۱ ق چای خوری
روغن مایعبه مقدار لازم
آب سردبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم

طرز تهیه قیماق شمالی با آرد گندم برای ۴ نفر

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا زعفران را بسابید و دم کنید تا رنگ بگیرد و غلیظ شود. آرد را الک کنید و داخل تابه یا قابلمه مورد نظرتون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خوب تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. آرد تفت خورده شده را دویاره الک کنید تا گلوله های آن از بین برود. مجدد آرد را داخل همان قابلمه بریزید. سپس روغن را به آرد اضافه کنید و روی حرارت ملایم با همزن دستی خوب هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. همه آرد باید داخل روغن حل شود ولی روغن نیندازد.

مرحله دوم: اضافه کردن آب سرد

آب سرد را به مقدار خیلی کم به مواد اضافه کنید و با همزن دستی خیلی سریع هم بزنید و کم کم آب بریزید و هم بزنید تا حسابی موادو رقیق شود. در این مرحله باید مداوم مواد را هم بزنید تا مواد گلوله گلوله نشود. حدود ۱/۵ تا ۲لیتر آب اضافه کنید.

مرحله سوم: آماده سازی قیماق

زمانی که کاچی حالت رقیق پیدا کرد شکر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و آب شود. سپس زعفران و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید. در آخر هل و ادویه ها را اضافه کنید و با شعله ملایم اجازه دهید مقداری جوش بزند. در این مرحله کره را اضافه کنید و هم بزنید. ۵ تا ۶ دقیقه اجازه دهید آب شود و با مواد ترکیب شود. بعد از این قیماق آماده می باشد در ظرف مناسب سرو کنید. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت قیماق ساده مفید برای بدن

  1. در تهیه قیماق هم زدن مداوم خیلی مهم است.
  2. مقدار شکر و زعفران را به دلخواه می توانید تغییر دهید.
  3. می توانید برای تزئین از خلال پسته و بادام  یا گل محمدی و دارچین استفاده کنید.
  4. بهتر است از کره یا روغن محلی استفاده کنید.
  5. می توانید بجای شکر از نبات استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
7
دیدگاه